Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Kijkers zijn Popstars-moe

Zijn we wedstrijdmoe, spreken de deelnemers niet aan, is het format uitgekauwd? Waarom haken kijkers massaal af bij het tv-programma Popstars-The Rivals? Het heeft met alledrie de vragen te maken, zeggen deskundigen. „Bij Idols 1 en 2 hoefde ik slechts de naam van een deelnemer te noemen en iedereen wist waar we het over hadden. Als ik Eshan zeg, weet niemand dat ik het over een deelnemer van Popstars heb.“ Dat zegt Astrid de Jong, producer van Wout – een programma van radiozender 3FM – en een trouwe kijker van het programma.

„Niet meer dan drie mailtjes hebben we binnengehad over Popstars. Terwijl we bij Idols echt veel meer reacties kregen van onze lezers“, meldt Rhijja Jansen, redacteur van het jongerentijdschrift Break Out.

Volgens hoogleraar popmuziek en populaire cultuur Tom ter Bogt van onder meer de Universiteit van Amsterdam is de authenticiteit weg bij het programma. „Idols is twee keer een succes geweest, maar mensen zien nu misschien eerder een programmaformule dan een nieuw programma.“ Aan de muziek ligt het niet, volgens Ter Bogt. „Popmuziek gaat niet vervelen, voor de derde keer min of meer hetzelfde format misschien wel.“

Popstars-The Rivals moest de opvolger worden van het zeer succesvolle Idols. In plaats van een idool wordt een jongens- en een meidenband geformeerd. Deze moeten met elkaar gaan strijden om de nummer 1-positie in de hitlijsten met kerst. De kijkcijfers vallen echter fors tegen. Naar Idols 1 en 2 keken gemiddeld meer dan 2 miljoen mensen per avond. Popstars moet het doen met ongeveer 800.000 kijkers per aflevering.

„Wij ontvangen de kijkcijfers van onze doelgroep. Daaruit bleek dat de sinterklaasviering beter is bekeken dan een aflevering van Popstars“, zegt Rhijja Jansen. De verslaggever heeft zelf ook meegedaan met Popstars en deed daarover verslag in de Break Out!. Ze kwam tot de laatste vijfentwintig deelnemers en is er toen zelf uitgestapt.

„Toen Idols op tv was, behandelden we nieuws daarover op de radio. „In het programma Wout! krijg ik slechts dertig seconden per week om erover te praten, meer niet“, zegt Astrid de Jong. „Het zijn vooral de echt jonge mensen die naar Popstars kijken.“ Daarom heeft ze nog wel goede hoop voor de singles van de jongensband Men2B en de meidenband Raffish. „Het zijn namelijk ook deze jonge mensen die singles kopen, dus misschien krijgt Popstars toch nog een nummer 1 hit met kerst.“ [PZC/Radio.NL]

Gerelateerde berichten