KRO Spoorloos ruim 3 miljoen kijkers

Het KRO tv-programma ‘Spoorloos’ heeft maandagavond 17 januari een opmerkelijk record geboekt. Voor het eerst in de lange geschiedenis van Spoorloos keken meer dan 3 miljoen kijkers. Deze tweehonderd eenenvijftigste aflevering behaalde daarmee een marktaandeel van 42 procent, met een kijkdichtheid van 20,3 procent.

De 250e jubileumaflevering van Spoorloos trok vorige week nog 2.662.000 kijkers. Gemiddeld behaalt het programma een kijkdichtheid van rond de 15 procent en een marktaandeel van 33 tot 34 procent, wat neerkomt op zo’n 2.250.000 kijkers per uitzending. De gemiddelde waardering is 7,9 volgens de KRO.

Mediadirecteur Ton Verlind: “De redactie van Spoorloos heeft het programma de afgelopen jaren ontdaan van alle overbodige showelementen. Daarmee is het televisie geworden in z’n puurste vorm. Spoorloos biedt mensen de kans om dingen die in het verleden fout zijn gegaan te herstellen, zonder te moraliseren. Daarmee is het in de kern een KRO-programma.”

Eindredacteur Paul Vertegaal: “We zijn door de jaren heen blijven proberen om het programma nieuwe impulsen te geven. De kijker laat blijken tevreden te zijn met nieuwe invalshoeken. We veranderen het programma regelmatig volgens de gouden stelregel: eerst dien je de kijkers te verleiden, daarna moet je ze behagen. Vervolgens kun je ze verrassen, als je ze tenslotte maar beloont. Als je veranderingen volgens deze leidraad doorvoert, krijg je het krediet van je kijkers.”  [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten