De NOS mag de virtuele reclame naast goals bij voetbalwedstrijden van de eredivisie niet meer prominent in beeld brengen. De reclame moet volgens het Commissariaat van de Media ‘in overeenstemming zijn met de gemaakte afspraken en de regelgeving’. Commissaris Inge Brakman: “De wijze waarop de borden nu geplaatst zijn en in beeld worden gebracht is hinderlijk voor het volgen van het spel.”
De reclames staan nu direct op de achterlijn. Spelers ‘lopen op die manier door de reclame heen’, vindt het Commissariaat. De aandacht van de kijkers wordt daardoor afgeleid. De uitingen zijn beter zichtbaar dan andere reclames in het stadion. Daarnaast zijn ze fel verlicht en vaak groter dan de regels toestaan.
Het Commissariaat dreigt met boetes wanneer de virtuele reclame niet volgens de regels wordt uitgevoerd. De toestemming voor de reclames zal ook worden ingetrokken wanneer de NOS de gestelde regels overtreedt. De reclame-uitingen moeten vóór het begin van de tweede helft van het voetbalseizoen, aanstaande vrijdag, zijn aangepast, stelt het Commissariaat.
Eind 2003 kreeg de NOS van het Commissariaat van de Media toestemming voor deze wijze van virtueel reclame-maken. Daarbij werden wel voorwaarden en eisen gesteld die zijn gebaseerd uit de Mediawet en de Beleidsregels Sportprogramma’s. [Novum/Radio.NL]