De Reclame Code Commissie heeft een klacht van de Dierenbescherming over een spotje van telecombedrijf Versatel afgewezen. In het filmpje lijkt een duif zich te pletter te vliegen tegen een raam. Versatel hoeft het spotje niet van de buis te halen.
Dat de duif tegen het raam lijkt te vliegen en neervalt en dat hem dat kennelijk fataal wordt, acht de Reclame Code Commissie niet dermate schokkend dat grenzen zijn overschreden, staat in de beslissing. ,,Hoewel sommigen de humor zal ontgaan, betekent dat niet dat de uiting ontoelaatbaar is.”
De Dierenbescherming kreeg vorige maand in korte tijd 150 klachten binnen over het spotje. Kijkers waren volgens de organisatie geschokt en geërgerd. De Dierenbescherming noemde de reclame ,,smakeloos” en ,,respectloos”. Versatel benadrukte dat de dood van de duif in scène is gezet. In werkelijkheid vloog de vogel het raam uit. Het dier dat dood neervalt, leefde al niet meer en is niet doodgemaakt voor de commercial.
De Reclame Code Commissie besloot twee klachten in behandeling te nemen. Over de beoordeling van de andere klacht wilde een woordvoerder donderdag nog niets zeggen, omdat de beslissing nog niet onherroepelijk is. De Dierenbescherming gaat niet in beroep, meldde een zegsvrouw.[Planet/Radio.NL]