RTL Group is voornemens betaaltelevisie te lanceren in een aantal Europese landen. De uitzender wil daarmee inspelen op het snel veranderende tv-landschap in Europa, aldus de Wall Street Journal. Topman Gerhard Zeiler van RTL Group zegt in een interview dat “geen enkele tv-uitzender kan leven op louter advertentie-inkomsten” en dat het bedrijf daarom “zenders gaat lanceren waar de kijker voor moet betalen”.
RTL Goup, onderdeel van het Duitse Bertelsmann, heeft in totaal 31 tv-zenders verdeeld over tien Europese landen. In het Nederlandse bestel is het bedrijf actief met de zenders RTL4, RTL5 en Yorin.
RTL Group zou betaal-tv willen invoeren in Duitsland, Italië, Groot-Brittannië en Frankrijk. In deze landen worden televisiemaatschappijen van overheidswege steeds meer gedwongen over te stappen op digitale televisie, dat een scherper beeld levert en een breder aanbod aan kanalen mogelijk maakt.
Topman Zeiler: “We zullen niet overal betaal-tv gaan introduceren, maar wel in landen waar een digitalisering van het bestel gaande is.”
In Nederland maakt digitale televisie onderdeel uit van de Triple play-strategie van internet- en telecombedrijf Versatel. Versatel is met dit pakket van internet, telefonie en televisie, dat het vanaf augustus 2005 aan zal bieden, niet uniek: KPN biedt naast telefonie en internet sinds afgelopen herfst ook digitale televisie. [Novum/Radio.NL]