Televisieproducent Endemol is er bijna in geslaagd om een zogenoemde spermashow te verkopen aan een buitenlandse tv-zender. Men is momenteel in onderhandeling met een commerciële Duitse zender die de Spermashow op televisie wil brengen. Het bedrijf Endemol ontwikkelde diverse tv-formules met sperma in de hoofdrol. In ‘Sperm Race’, bedoeld voor de Duitse markt, zoeken de programmamakers naar een Duitser die over de beste kwaliteit sperma van het land beschikt.
In de Spermashow staan twaalf mannen hun sperma af. En wie ‘het snelste zaad’ heeft, wint een knalrode Porsche. Dit alles voor het oog van de camera. In Nederland krijgt Endemol het programma niet verkocht.
Tegenstand
De CDA-Tweede-Kamerleden Atsma en Ormel lieten eerder al weten er niets in te zien. Het CDA is fel tegen de plannen van Endemol International om televisieprogramma’s in het buitenland te maken met sperma in de hoofdrol. Ze vragen zich bovendien af of dergelijke programma’s strijdig zijn met de Embryowet, waarin het commercieel gebruik van sperma en eicellen wordt verboden. Een woordvoerster van Endemol Holding. ,,Natuurlijk blijven de ideeën binnen de grenzen van de wet en regelgeving en binnen de fatsoensnormen.” [Radiowereld.NL]