Nederlandse kinderen drinken veel alcohol. Zij zien ook veel alcoholreclame op televisie . In 2004 werd ruim de helft van de reclameboodschappen voor alcoholhoudende drank (55%) uitgezonden voor 21:00 uur ’s avonds, wanneer veel kinderen tv kijken.
STAP pleit voor tijdslot voor alcoholreclame
Om te voorkomen dat kinderen te veel alcoholreclame zien wil STAP (Stichting Alcoholpreventie) dat de Nederlandse radio, tv en bioscopen tot tenminste 21:00 uur ’s avonds vrij zijn van alcoholreclame. In een concept beleidsvoorstel Alcohol & Jongeren van minister Hoogervorst staat deze tijdsgrens genoemd voor ether- en bioscoopreclames.
22.684 reclameboodschappen
Alcoholreclame voor volwassenen bereikt te vaak en te veel minderjarigen. De helft van alle alcoholreclame op tv (55%) werd in 2004 uitgezonden tussen 7 uur ’s morgens en 9 uur ’s avonds, wanneer minderjarigen veel tv kijken. In totaal gaat het in 2004 om 22.684 reclameboodschappen op 10 zenders.
De grote hoeveelheid alcoholreclame vroeg op de avond is een ongewenst verschijnsel volgens STAP. In haar nieuwe rapport ’Omvang alcoholreclame in Nederland vrijwel onbegrensd – Rapport over alcoholreclame en jongeren’ adviseert STAP minister Hoogervorst concrete maatregelen te nemen tegen de grote omvang van alcoholreclame. Ze adviseert een wettelijk tijdslot voor alcoholreclame op tv, radio en in bioscopen. [Radiowereld.NL]