In gesprek met: Michel de Winter [SLAM!FM]

ID&T is een bedrijf van jonge dansfreaks, gevestigd in Amsterdam. Begin jaren negentig verdienen ze veel geld met het organiseren van uitzinnige houseparty’s en bijbehorende compilatie-cd’s. Met name de serie Thunderdome scoort als een trein. Na de bladenmarkt ook succesvol te hebben betreden, moet het ook maar eens in de radiosector gebeuren. De kwakkelende kabelzender New Dance Radio wordt overgenomen en de naam verandert na een tijdje in Slam! FM, vernoemd naar het eigen dansblad Slam! In 2001 wordt de naam voor de tweede keer omgegooid, nu in ID&T Radio.

Die merknaam moet de doelgroep genoeg zeggen. Maar waar de marketing van de cd-, feesten- en bladenafdeling wel werkt als een trein, blijft ID&T Radio achter. In juni 2003 krijgt het station een landelijk etherpakket. In de periode tussen juni 2003 en december 2004 wordt het format meerdere keren gewijzigd en is het een komen en gaan van dj’s. Resultaat heeft het allemaal niet, want het marktaandeel komt niet boven de 0,5% uit.

Maar ID&T heeft op 31 januari 2005 het format van haar radiostation drastisch omgegooid. Naast de formatwijziging is ook de rest van het station verbouwd: een nieuwe naam, een nieuwe doelgroep, een andere uitstraling, een nieuw team aan dj’s en wellicht binnenkort zelfs een nieuwe eigenaar. Dus togen Radio.NL verslaggevers Cees en Joost naar Amsterdam om daar de directeur Michel de Winter aan de tand te voelen over de plannen van SLAM!FM, de mogelijke verkoop van een meerderheidsbelang van de zender, het nieuwe dj-team, Menthal Theo, de concurrenten van SLAM! en natuurlijk de toekomstige juridische strijd tussen SLAM!FM aan de ene kant en Radio 538, RTL en Fresh FM aan de andere kant.

Wat zijn de doelstellingen van SLAM!? Wat wil de zender over twee jaar bereikt hebben? Waar komen de luisteraars van de nieuwe zender vandaan? En welke concurrenten bestaan over twee jaar niet meer?

De antwoorden op deze en vele andere vragen leest u hier.