Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers Duitsland: Bijna 82% van de Duitsers luistert dagelijks radio

De nieuwe luistercijfers (Media Analyse 2005 Radio I) uit Duitsland zijn woensdag bekend geworden. Hieruit blijkt dat radio nog steeds in populariteit stijgt. In totaal luistert 81,9% van de Duitsers dagelijks naar de radio. Bij de vorige meting was dat nog 81,2%. Gemiddeld wordt er 210 minuten per dag naar de radio geluisterd, waarbij mannen gemiddeld 20 minuten meer radio luisteren dan vrouwen.

Onderzoek
In tegenstelling tot in Nederland worden de Duitse luistercijfers niet elke maand, maar slechts twee keer per jaar bepaald. Per Media Analyse worden hiervoor twee metingen gedaan, waarbij 59.698 personen ondervraagt over hun luistergedrag.

Hieruit worden dan de o.a. marktaandelen en het gemiddeld aantal luisteraars van de zender per uur bepaald, waarbij de laatste als officiële maatstaf wordt aangehouden. Het gaat hierbij om het gemiddeld aantal luisteraars per uur, ouder dan 14 jaar, van maandag t/m zaterdag tussen 6 en 18 uur.

De onderzoeken voor deze Media Analyse (Radio I) werden van 4 januari 2004 t/m 25 april 2004 en van 5 september 2004 t/m 19 december 2004 gehouden.

Radiomarkten
Net als in Nederland is Duitsland verdeeld in een aantal Nielsen gebieden. Radio.NL blikt op de radiomarkten van Noordrijn-Westfalen, de deelstaat die direct aan de onderste helft van Nederland grenst en Berlijn, hoofdstad van Duitsland en één van de hardnekkigste radiomarkten van Duitsland qua concurrentie. Daarnaast een kort overzicht van Hessen, waar o.a. Sky Radio actief is, en Nedersaksen, waarvan de meeste stations ook in Noord- en Oost-Nederland te ontvangen zijn.

Noordrijn-Westfalen
In de deelstaat Noordrijn-Westfalen blijft Radio NRW, aanbieder van het raamprogramma voor ruim 40 commerciële lokale stations in NRW, het best beluisterd. Ondanks dat het aantal luisteraars daalde blijft Radio NRW ruim aan kop staan met gemiddeld 1,533 miljoen luisteraars (was 1,548 miljoen) gevolgd door WDR 4. Het populaire schlagerstation trekt gemiddeld 969.000 luisteraars per uur (was 979.000). Op plek drie staat de jongerenzender Eins Live dat eveneens luisteraars verloor. Gemiddeld stemmen er 792.000 luisteraars af op het station. Winst was er voor de servicezender WDR 2 dat gemiddeld 37.000 nieuwe luisteraars per uur wist te trekken en daarmee op 732.000 uit komt.

Berlijn
In de Duitse hoofdstad Berlijn hebben een aantal radiostations het afgelopen jaar hun format gewijzigd of aangescherpt. Toch heeft dit niet voor echt spectaculaire wijzigingen gezorgd. 94’3 r.s.2 Heeft bijvoorbeeld het percentage aan actuele hits in de “Supermix” wat verhoogd, maar het is nog de vraag of dit ook voor het gewenste effect heeft gezorgd. Daarnaast vertrok ochtendjock Jochen Trust naar de concurrentie. Het station zag het aantal luisteraars licht dalen, maar blijft nog wel marktleider met gemiddeld 105.000 luisteraars per uur (was 106.000). 104.6 RTL heeft precies het omgekeerde gedaan. Het station heeft meer hits uit de jaren ’80 en ’90 aan de playlist toegevoegd en dat heeft het station geen windeieren opgeleverd in Berlijn. Het gemiddeld aantal luisteraars per steeg naar 82.000 (was 77.000).

Tussen r.s.2. en RTL zit de Berliner Rundfunk 91!4 nog. Het station wist haar tweede positie te verstevigen en steeg naar 93.000 (was 89.000). Grote verliezer was 105.5 Spreeradio. Het station veranderde in augustus vorig jaar het format van oldies/schlagers naar Adult Contempory en haalde Jochen Trust bij marktleider r.s.2 vandaan. Toch daalde het gemiddeld aantal luisteraars van gemiddeld 42.000 naar 34.000. Of het puur door de verandering van het format komt of dat de Berlijnse popmuziekmarkt echt verzadigd is, blijkt pas uit de volgende Media Analyse.

Hessen
In Hessen valt vooral de sterke opmars van de jongerenstations op. Zowel het publiek You FM als het commerciële Planet radio mochten een flink aantal nieuwe luisteraars begroeten. Toch blijft FFH verreweg het meest favoriet in Hessen. Ondanks licht verlies trekt het station nog steeds gemiddeld 559.000 luisteraars (was 617.000). Het station viert ook meteen een jubileum: het is de 20e Markt Analyse waaruit blijkt dat FFH marktleider is in Hessen. Plek twee is voor de schlagerzender hr 4 (338.000, was 350.000) en de popzender hr 3 (313.000, was 319.000). Sky Radio bleef stabiel met gemiddeld 20.000 luisteraars per uur. Het betreft hier overigens nog het oude Sky Radio met het non-stop format. In januari van dit jaar startte het station met gepresenteerde programma’s en een gewijzigd muziekformat om te proberen om de teleurstellende luistercijfers op te vijzelen. Of dit ook gaat lukken moet uit de volgende Media Analyse blijken.

Nedersaksen
In Nedersaksen blijft NDR 1 Niedersachsen marktleider. Al sinds jaar en dag staat de Schlagerzender hier op de eerste plek. De concurrentie tussen de commerciële stations ffn en Hit-Radio Antenne gaat onverminderd door en dat zorgt ervoor dat de stations regelmatig van stuivertje wisselen. Vorige periode was dat in het voordeel van Antenne, dit keer in het voordeel van ffn. Het station steeg naar gemiddeld 424.000 luisteraars per uur, terwijl Antenne daalde naar 412.000 luisteraars per uur.

Om toch een beetje een indruk te krijgen van de marktaandelen, zet Radio.NL die van Nedersaksen op een rijtje. Met ruim 2,6 miljoen verschillende luisteraars scoort NDR 1 Niedersachsen een marktaandeel van rond de 30%. Hit-Radio Antenne is goed voor 15,8%, gevolgd door NDR 2 met 14% en ffn met 13,6%.

Radio II
De volgende Media Analyse, Radio II, verschijnt op dinsdag 19 juli. [R.S./Radio.NL]

Gerelateerde berichten