Ter gelegenheid van het radiocongres RadioLive 2005 heeft onderzoeksbureau De Vos & Jansen namens het PRE (Platform Radio Exploitanten) en organisator Just Ask een onderzoek uitgevoerd onder 500 Nederlanders van 13 jaar en ouder over hoe zij tegen het medium radio aankijken. Uit het onderzoek blijkt dat radio als ruim 100-jarig medium springlevend is en zelfs op diverse terreinen kranten en internet verslaat.
Op de vraag hoe men op de hoogte raakt van het laatste nieuws is het verschil tussen radio en tv erg klein: een kleine 40% doet dit via tv en 35% doet dit via radio. De krant is als derde medium genoemd (18%) en met 5% wordt internet als vierde genoemd. Als het gaat om het leren kennen van nieuwe muziek geeft bijna de helft van de Nederlanders aan dit te doen via radio, met op de tweede plaats tv(13%) met een opvallend lage score voor internet (2,8%).
Vervolgens is gevraagd naar hoe Nederlanders radio typeren: Bijna 9 op de 10 Nederlanders geven aan dat radio hen ‘vrolijk kan maken’ en voor 2 op de 3 Nederlanders zou het ‘kaal aanvoelen zonder radio’. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat men ‘gehecht is aan radio’ en voor bijna een derde is radio zelfs ‘het maatje’ door de dag. Anno 2005 dragen dus nog steeds veel Nederlanders het medium radio een warm hart toe en weet het, naast nieuwere media, duidelijk van zich te laten spreken.
RadioLive 2005 is een initiatief van PRE, de Stichting Platform Radio-Exploitanten. Tijdens dit seminar zal het “Gouden DATje” worden uitgereikt voor de Beste Radio Commercial van 2004. [Radiowereld.NL]