Meer internet- dan radioreclame Engeland

Adverteerders in Engeland geven meer geld uit aan reclame op internet dan op de radio, zo schrijft Planet.nl. Voor het eerst overschrijden de reclamebestedingen op internet die van de radio. Dat blijkt uit een rapport van het Engelse filiaal van webreclameclub IAB.

Adverteerders geven op de Engelse markt 3,9 procent van hun reclamegeld uit aan commerciële uitingen op internet en 3,8 procent aan radioreclame. Over 2004 groeiden de reclamebestedingen op het Engelse internet met 60 procent. Het bedrag groeide van, omgerekend uit Britse ponden, 617 miljoen euro tot 990 miljoen euro. Reclamemakers vinden steeds eenvoudiger de weg naar het internet om hun boodschappen te slijten.

De totale advertentiemarkt in Engeland groeide vorig jaar met 5,8 procent, tot omgerekend 26 miljard euro. De hoofdmoot van de reclamegelden gaat nog steeds naar traditionele papieren nieuwsuitgaven. Daar gaat 41,5 procent van alle budgetten naartoe. Televisie volgt met 23,9 procent van het totaal en direct mail, via de postbode, is goed voor 14,6 procent van de reclameuitgaven.

Nederlandse adverteerders zijn iets spaarzamer met hun internetbestedingen. Van de circa 5 miljard euro die in 2004 in totaal aan reclamegeld werd besteed, ging 112 miljoen naar internetreclame. Dat is iets meer dan 2 procent. De Nederlandse online bestedingen bleken uit marktcijfers die Forrester Research in maart 2005 publiceerde. Een derde van het internetreclamegeld wordt uitgegeven aan advertenties bij zoekmachines. [Planet/Radio.NL]

Gerelateerde berichten