Het Nova radionetwerk is momenteel marktleider in de Australische grote steden voor alle radioluisteraars tot 40 jaar. Dit blijkt uit het vierde AC Nielsen radio onderzoek over 2005, dat vorige week verscheen. Met name in de leeftijdsgroep 18 tot 24 jaar zijn de Nova stations uitermate populair.
Momenteel is eigenaar DMGT met Nova actief in vijf grote steden in Australië. In bijna al deze markten is Nova marktleider in de leeftijdsgroep 18-24 jaar. DMGT’s vlaggenschip, Nova 96 9 in Sydney bezit een overall marktaandeel van 10,3% en heeft hiermee de tweede plek in handen. Het mag zich wel de best beluisterde FM zender nomen in deze stad, want alleen het talkstation 2GD op de middengolf scoort beter. In de leeftijdsgroep 18 tot 24 jaar eist Nova 96 9 inmiddels de eerste plek op met een marktaandeel van 28,7%.
De andere Nova radiostations in Melbourne, Adelaide en Perth laten soortgelijken resultaten zien.
Ook in Brisbane blijkt het format van Nova goed aan te slaan. Amper tien weken na de start scoort Nova 106 9 hier al een marktaandeel van 11,3%, wat goed is voor een tweede plek. Nova ondervindt in Brisbane vooral veel hinder van Triple M. En dan met name de ochtendshow van Triple M scoort fors beter dan die van Nova 106 9. Eerder dit jaar besloot Austereo, eigenaar van Triple M, de populaire ochtendjock Ian Skippen naar het station te halen, om zo de concurrentie met Nova aan te kunnen.
Nova FM draait voornamelijk “Active Hits”, waaronder een mix van modern rock, alternative, pop, dance en hip-hop wordt verstaan. Daarnaast draait Nova maximaal 4 minuten reclame per uur. Nova 96 9 in Sydney was het allereerste “Nova” station in Australië en ging in april van 2001 van start. Een half jaar later was Melbourne aan de beurt. Hier wist Nova 100 de eerste nieuwe licentie voor commerciële radio sinds 21 jaar binnen te halen. [R.S./Radio.NL]