John de Mol heeft nog geen idee waar hij met zijn nieuwe televisiezender Talpa gaat eindigen. Dat zegt de Mol in een interview met Het Parool. “Voor hetzelfde geld, floppen alle programma’s.” Zelfs als Talpa zou mislukken, dan zet de baas van Talpa nog lang geen punt achter zijn carrière, want hij wil graag een tweede televisiezender starten.
Tweede familiezender
De mediatycoon zegt in het interview ‘voldoende mogelijkheden te zien in een tweede familiezender’. Hij vergelijkt zijn bedrijf met de uitgever Sanoma, die naast het vrouwenblad Libelle, ook Margriet op de markt heeft gebracht. De Mol is van plan in februari of maart te gaan praten met kabelmaatschappijen.
De 50-jarige De Mol weet precies hoe zijn tweede zender eruit moet komen te zien, maar hij wil hierover nog geen tipje van de sluier oplichten. Wat betreft de kritiek van de programma’s op zijn nieuwe televisiezender, legt De Mol uit dat 70 procent van de uitzendtijd uit nieuwe programma’s bestaat.
De aandacht voor Talpa is leuk, maar de mediatycoon vraagt zich af waarom anderen zich druk maken. “Wij moeten ons invechten, wij zijn de nieuwkomer.” De Mol verwacht dat Talpa volgend jaar in mei zeker een marktaandeel van 10 procent in handen zal hebben.
Geen politieke ambities John de Mol
De Nederlandse kiezer hoeft er ‘geen seconde’ rekening mee te houden dat John de Mol politiek actief wordt. Op de vooravond van de start van zijn televisiezender Talpa laat hij vrijdag weten ‘geen enkele’ politieke ambitie te hebben. In het televisieprogramma Nova zei De Mol de politieke ambities van zijn ‘goede vriend’ Peter R. de Vries te steunen.
De Vries liet eerder dit jaar weten de Partij voor Rechtvaardigheid, Daadkracht en Vooruitgang (PRDV) op te richten. Met die partij wil hij in 2007 meedoen aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer. De Mol denkt dat politiek Den Haag een type als De Vries kan gebruiken. “De manier waarop hij communiceert, rechtlijnig, straight, zeggend waar het op staat, daar is behoefte aan in Den Haag.”
Opening
De televisiezender Talpa begint zaterdag om 18.00 uur met uitzenden op het kanaal van kinderzender Nickelodeon. De Mol mikt aan het eind van het televisieseizoen op een kijkdichtheid van tien procent.
Het interview met NOVA is hier terug te zien. [Novum/Radio.NL]