De kwaliteit van de bijna vierduizend tv-kanalen waar de Europeanen over beschikken holt achteruit. Dat staat in een rapport van mediawaakhond Open Society Institute dat dinsdag verscheen. Terwijl de meeste Europeanen hun informatie via de televisie vergaren, richten nieuwsprogramma’s zich steeds meer op sensatie.
Met name in landen waar een paar conglomeraten de tv-markt domineren en in landen die in korte tijd zijn overspoeld door commerciële zenders is de kwaliteit van de nieuwsverslaggeving gedaald. In Frankrijk bijvoorbeeld trekt een van de drie commerciële zenders, TF1, bijna eenderde van de kijkers en de helft van de reclame-inkomsten.
Onderzoeksjournalistiek en programma’s voor minderheden zijn schaars op zowel publieke als commerciële netten, aldus het rapport. Kijkers krijgen volgens het rapport vaak niet de informatie die ze nodig hebben om democratisch onderbouwde keuzes te maken.
Een mediadeskundige van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa liet in een reactie op het rapport weten dat de komst van een groot aantal commerciële zenders heeft geleid tot kijkcijferoorlogen met de publieke netten. Het onvermijdelijke resultaat is de debilisering van de programmering van de publieke zenders in veel Europese landen, aldus deskundige Miklos Haraszti.
De Europese Commissie en het Europese Parlement onderzochten al eerder de mediaconcentratie in de Europese Unie. Het europarlement nam vorig jaar een resolutie aan die oproept tot bescherming van het pluralisme, door politici te verbieden een aanzienlijk financieel belang te hebben in de media. Als voorbeeld wees het parlement op de situatie in Italië, waar premier Silvio Berlusconi direct dan wel indirect grote invloed uitoefent op de media.
Het Open Society Institute, dat in Boedapest is gehuisvest, bestudeerde de inhoud, regulering en eigenaars van televisiezenders in twintig Europese landen, waaronder twaalf lidstaten van de Europese Unie, vier kandidaat-lidstaten en vier potentiële kandidaat-lidstaten. [Novum/Radio.NL]