Headlines uit de krant: donderdag 3 november

De reclame-inkomsten bij de dertien regionale televisiezenders zijn de laatste drie maanden explosief gestegen. Waar voorheen de omroepen gezamenlijk maandelijks in totaal 200.000 euro binnenkregen, is dat in september, oktober en november al 800.000 euro per maand. Dat meldde woensdag Clement Postmus van Omroep Reclame Nederland (ORN), de marketing- en verkooporganisatie van de regionale radio- en televisiezenders.

Wat de oorzaak van de groei is, is ORN niet precies bekend. „Het is een trend, we hebben daar nog geen diepgrondige analyse op los kunnen laten”, aldus Postmus. Hij vermoedt dat regionale zenders nog zijn ondergewaardeerd. „RTV Oost heeft bijvoorbeeld een soap met een marktaandeel van 43,1 procent, dat is gigantisch. Een aantal adverteerders heeft dat kennelijk door en zetten op zulke piekmomenten in en kunnen zo relatief goedkoop adverteren”, aldus Postmus uit. Lees verder

RTL5
Het nieuwe voetbalprogramma ‘De bal en de liefde’, dat RTL5 vanaf maandag gaat uitzenden, staat symbool voor het leven zelf. Dat zegt bedenkster Nada van Nie over haar nieuwe show, die voetballers en hun gezin volgt na hun transfer naar een buitenlandse club. In elke uitzending zien de kijkers de verwikkelingen van een voetbalgezin dat nog middenin de transferperikelen zit en een gezin dat terugkijkt op die tijd. De eerste uitzending is op maandag om 21.30. Lees verder

MTV
Vanavond wordt bekend wie dit jaar de MTV Awards winnen, de belangrijkste Europese muziekprijzen. Het AD belicht de genomineerden in de belangrijkste categorieën en voorspelt de uitslagen. De MTV Awards zijn voor muzikanten wat de Oscars voor acteurs zijn: de belangrijkste internationale onderscheidingen. De Europese editie trekt daarom vanavond de grootste popsterren ter wereld naar Lissabon. Die komen niet alleen voor het feestje na afloop. Met een bereik van ruim 120 miljoen Europese huishoudens is de live-uitzending een ideaal pr-evenement. Daarom rukken er 150 limousines uit om de artiesten van hun hotels naar de show te rijden. Lees verder

Media
De kwakkelende advertentiemarkt in Nederland heeft de kwartaalresultaten van het Finse uitgeefconcern SanomaWSOY minder fraai gemaakt dan ze hadden kunnen zijn. In Nederland is Sanoma verantwoordelijk voor 75 tijdschriften waaronder grote publieksbladen als Libelle, Donald Duck en Story. Lees verder

FM
Nederland stapt in 2015 volledig over op digitale radio. Alle analoge radiosignalen gaan verdwijnen en de huidige generatie radiotoestellen zal onbruikbaar worden. De Publieke Omroep dreigt haar digitale uitzendingen te staken, tenzij de markt zich sneller ontplooit. Dat maakte minister Brinkhorst onlangs bekend in een brief (.PDF-document) aan de Tweede Kamer. Eerder zei de minister van Economische Zaken dat Nederland tussen 2015 en 2019 over zou stappen op digitale distributie van radio. Hij stelde zijn plan echter bij omdat Duitsland en Engeland ernaar streven in 2015 het analoge signaal te deactiveren. Om de marktontwikkeling in Nederland gelijke tred te laten houden, pinde hij het voornemen vast op 2015. Er zal geen veiling van de frequenties worden gehouden. Vergunningen zullen worden verstrekt aan partijen die volgens de minister meer verscheidenheid op de Nederlandse radio zullen brengen en voor innovatieve dienstverlening zullen zorgen. Er komt een vergelijkende toets. Lees verder

Tv
Telecombedrijf KPN kampt met een technisch probleem bij het aanbieden van digitale televisie. Bepaalde digitale ontvangers werken niet goed als er meer apparaten op aangesloten zijn. Daardoor kan het gebeuren dat sommige KPN-klanten televisieprogramma’s niet kunnen opnemen of afspelen met hun dvd-recorder, zo bevestigt een woordvoerster van het telecomconcern. Lees verder

Christelijke-tv
Eén op de vier inwoners van het Afrikaanse land Mali kijkt regelmatig naar het wekelijkse christelijke televisieprogramma La Bonne Nouvelle, dat sinds 1999 via de nationale zender te zien is. Dat blijkt uit een onderzoek van mediaorganisatie 3xM en Association Chrétienne de la Communication (ACCM) die de uitzendingen verzorgt. Tachtig procent van de kijkers is moslim. Mali telt ruim twaalf miljoen inwoners. Lees verder

Filmpje
Een Amerikaanse opa is door de filmindustrie voor de rechter gedaagd vanwege het op internet illegaal aanbieden van vier films. De man, die volgens de Milwaukee Journal Sentinel niet eens van films houdt, heeft de dagvaarding te danken aan zijn 12-jarige kleinzoon. Die zou met het peer-to-peer-programma iMesh de films hebben binnengehaald en aangeboden. Lees verder

Versatel
Voetbalfans blijven sceptisch over het voetbalproduct van Versatel. Met 42.000 aanmeldingen krijgt de kabel- en telecomonderneming het voetbalstadion De Kuip (51.00 zitplaatsen) in Rotterdam nog niet vol. Versatel maakte woensdag waarschijnlijk voor het laatst cijfers bekend over het aantal klanten voor zijn live-uitzendingen van eredivisievoetbal via internet of satelliet. De onderneming wordt overgenomen door Tele2, waarna ze onderdeel uitmaakt van de Benelux-tak van het Zweedse telecombedrijf. Versatel heeft altijd gezegd te mikken op 100.000 voetbalklanten eind dit jaar. Lees verder

Koot & Bie
De Zusjes Veenendaal zouden in deze tijd grote angst hebben om naar hun nicht in Amsterdam te gaan. „Want tegenwoordig pakken ze iedereen met een jurk op.” Het was maar heel even, maar de ongeveer honderd aanwezigen genoten van het optreden van Koot & Bie, die woensdag hun nieuwe verzamel-cd Audiotheek presenteerden. Lees verder