Tiscali mag de slogan ‘Geen KPN meer nodig’ blijven gebruiken. De rechtbank in Amsterdam oordeelde donderdag dat de claim ‘feitelijk juist’ is en geen inbreuk is op het merk KPN. Dat meldt de internetaanbieder donderdag. KPN had een kort geding aangespannen met betrekking tot de de leus die werd gebruikt in de najaarscampagne van Tiscali.
De campagne betreft het nieuwste ADSL-product van Tiscali. Abonnees kunnen volgens de internetaanbieder met dit abonnement ‘snel internetten, gratis bellen naar vaste telefoonnummers in Nederland en voordelig internationaal en mobiel bellen via het internet’. Omdat dit onder meer diensten betreft die KPN vroeger als monopolist leverde, klopt de bewering van Tiscali dat ‘KPN niet meer nodig is’.
De constatering dat consumenten KPN niet langer nodig hebben kan volgens de rechter belangrijke informatie zijn voor de gemiddelde consument. “Het staat daarom Tiscali vrij consumenten hierover te informeren, zolang dat gegeven nog geen gemeengoed is”, bepaalde de rechter.
Rectificeren
Tiscali moet wel vier weken lang op Tiscali.nl een rectificatie plaatsen van de adsl reclames op tv. Mededelingen als ‘bellen met Tiscali altijd gratis is’ zijn misleidend en onrechtmatig jegens KPN. Tiscali zal de rectificatie plaatsen. De tv-commercials worden inmiddels niet meer uitgezonden. [Radio/Novum]