Kijktijd televisie stijgt nog steeds

De kijktijd is in 2005 gestegen: Nederlanders van 6 jaar en ouder zaten gemiddeld 195 minuten (3 uur en 15 minuten) per dag voor de televisie (3 minuten meer dan in 2004). Dit is opvallend omdat 2005 geen grote sportevenementen kende die veel kijkers trekken zoals een EK, WK en Olympische Spelen.

Hoe belangrijk sportprogramma’s zijn, blijkt ook uit de top 25 meest bekeken programma’s. Deze wordt aangevoerd door WK kwalificatie, vriendschappelijke en Champions League wedstrijden. De top 3 programma’s van de toplijst zonder sport zijn “Boer zoekt vrouw”, het “Journaal” van 20 u (20 maart) en “Spoorloos”.

In vergelijking met 2004 daalde het marktaandeel in de avond van de Publieke Omroep van 38.5% naar 35.1% en van RTL Nederland van 26.4% naar 26.0%. De SBS zenders stegen in de avond van 20.3% naar 21.1%. Evenals in 2004 had Nederland 2 het hoogste marktaandeel over de gehele dag (15.1% in 2005, 18.4% in 2004), in de avond is dat RTL4 in 2005 (16.0%). Vanaf de start heeft Talpa een marktaandeel van 7.8% in de avond gerealiseerd in de doelgroep 6 jaar en ouder. [Rado.NL]

Gerelateerde berichten