‘Deponeren merknamen Idols is dom en ondoordacht’

Het van te voren vastleggen van merknamen en domeinnamen van favoriete Idols-deelnemers is dom en ondoordacht. Dat zegt uitvoerend producent van Idols Mark de Vink maandag in Algemeen Dagblad. The Entertainment Group, het bureau dat de carrières van de deelnemers begeleidt, bleek al in januari de merknaam Floortje Smit te hebben geregistreerd. De naam Angelique volgde tien dagen later. Dit zou suggereren dat de winnaar al bekend is.

De Vink is woedend en voelt zich machteloos. “De geur van doorgestoken kaart hangt al aan Idols. Daarom werken we er keihard aan elke zweem van partijdigheid te vermijden.” Hij benadrukt dat de vastgelegde namen niets zeggen over de uitslag van het programma. “Het bedrijf dacht slim te zijn, maar heeft niet aan de consequenties gedacht.”

De directeur van The Entertainment Group, Frank Wisse, zegt in de krant de commotie over de merkregistratie te hebben onderschat. Hij legt uit Floortje in een vroeg stadium als merknaam te hebben gedeponeerd omdat het bureau, ongeacht de uitslag, graag met haar wil werken. “Je moet het ijzer smeden als het heet is”, vindt Wisse. “Wacht je, zoals bij Boris is gebeurd, te lang met de plaat, dan is het momentum weg.”

Dat Angelique zaterdag werd weggestemd bewijst volgens Wisse dat geen sprake is van vals spel. De finale van Idols is op 11 maart. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten