Newstalk blijft verreweg het populairste radioformat in de Verenigde Staten. Dit blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Arbitron. Volgens het “format trends report” over het najaar van 2005 verkiest het overgrote gedeelte van de bevolking praatjes boven plaatjes.
Alle nieuws, talk, sport en informatiestations bij elkaar scoren een totaal marktaandeel van 18,0%. Een stijging van 0,6% ten opzichte van de zomerperiode. En daarmee scoren praatjes het op één na hoogste marktaandeel ooit. In het najaar van 2004 behaalden deze stations bij elkaar namelijk een marktaandeel van 18,4%.
Newstalk op 1
Amerikanen geven maar al te graag hun mening over de actualiteit en dat blijkt ook uit het feit dat binnen het segment nieuws, talk, sport en informatie het format Newstalk nog altijd bovenaan staat met 9,4% (+0,1%).
Dagelijks luisteren tientallen miljoenen Amerikanen naar wat de vele talkshowpresentatoren allemaal te melden hebben over de actualiteit. Newstalk is namelijk het format waarbij over het nieuws wordt gepraat of het nieuws wordt “geanalyseerd”.
De ‘rechtse’ Rush Limbaugh (foto) is momenteel de populairste talkshowpresentator in de VS. Zo blijkt uit het onderzoek van het blad ‘Talkers’. Het afgelopen najaar luisterden er wekelijks 13,75 miljoen mensen naar zijn show, die via honderden radiostations wordt uitgezonden. Zijn, eveneens rechtse, collega Sean Hannity staat op twee met wekelijks 12,5 miljoen luisteraars. Beide heren trekken een flink gat naar de nummer 3, Michael Savage, die wekelijks goed is voor ruim 8 miljoen luisteraars. De controversiële Howard Stern moet de vierde plek delen met Dr. Laura Schlessinger. Beiden trekken wekelijks 7,75 miljoen luisteraars. De inmiddels al veel op deze site besproken Bill O’Reilly staat op plek zeven met 3,25 miljoen luisteraars.
Nog meer geklets…
Andere formats die binnen het segment nieuws, talk, sport en informatie valt zijn ‘All News’ (2,4%), Talk (3,1%) en ‘All sports’, dat eveneens goed is voor 3,1%.
Wie overigens denkt dat er met non-stop (all) nieuws geen droog brood te verdienen valt heeft het goed mis. Het nieuwsstation 1010 WINS in New York was in 2004 zelfs radiostation met de op één na hoogste omzet in 2004, namelijk $60,6 miljoen. Tijdens de ochtendspits is 1010 WINS zelfs marktleider in de Big Apple. Een ander bekend nieuwsstation, WTOP, is zelfs ‘overall’ marktleider in de regio Washington.
Elke grote stad in de VS heeft eigenlijk wel één of meerdere nieuwszenders. Zij brengen dag en nacht nieuws, sport, weer en verkeer in een vast carrousel. Net als BNR Nieuwsradio overdag doet, maar dan met een iets hogere rotatie.
Eindelijk muziek!
Natuurlijk wordt er ook in de VS niet de hele dag naar oeverloos geklets geluistert, want alle muziekzenders bij elkaar behalen natuurlijk een hoger aandeel dan de praatzenders. Adult Contemporary (AC) is daarbij het populairste muziekformat met 14,0%. Een stijging maar liefst 1,1% ten opzichte van de zomerperiode.
Deze grote stijging is met name toe te wijzen aan de goede zaken die deze stations deden tijdens de kerstdagen. Vele van deze stations zonden in de weken voorafgaand aan kerst non-stop kerstmuziek (Holiday Music) uit. Lite FM (WLTW) in New York zag mede hierdoor haar marktaandeel fors stijgen en ook KOST 103.5 in Los Angeles profiteerde flink. Dit station pikte namelijk het marktleiderschap in van de hitzender KIIS FM. Vergeet ook niet dat Sky Radio in Nederland de afgelopen meting haar marktaandeel flink zag stijgen door de vele kersthits.
Hits, hits en nog eens hits
Toch hoeft KIIS FM in Los Angeles zich niet te schamen dat de koppositie in Los Angeles is kwijtgeraakt. Contemporary Hit Radio (CHR), zoals het hitformat officieel heet, volgt namelijk na AC met 11,0%. Een verlies van 0,5%.
Net als de vorige periode blijft CHR/Rhytmic, dat zich voornamelijk op hip-hop en R&B focust, net iets populairder dan de pop georiënteerde hitzenders.
Spaanstalig
Ook de Spaanstalige stations wisten licht te stijgen in het ‘format trends report’. Al deze stations bij elkaar zijn nu goed voor een marktaandeel van 10,2%. En dat is niet zo vreemd, want het aantal Latino’s, die de zuidgrens van de VS oversteken, blijft stijgen in de VS. Inmiddels kent de Verenigde Staten maar liefst 690 Spaanstalige stations en komen er steeds meer Spaanstalige formats bij. Was het in het begin nog beperkt tot ‘Spanish News’, ‘Spanish Contempory’ of ‘Spanish Oldies’, nu zijn er ook formats als ‘Hurban’ (Spaanstalige rap) en ‘Spanish Adult Hits’ (Spaanstalige Jack FM).
Overigens hebben de Spaantalige stations een nieuwe mijlpaal bereikt. Voor het eerst in de geschiedenis weten zij namelijk een hoger marktaandeel te halen dan de ‘zwarte’ Urban stations. Urban daalde namelijk van 10,2 naar 9,8%.
Country
Na de Spaantalige en ‘zwarte’ stations is het tijd voor Amerikaans trots: Country. Deze muzieksoort is namelijk nog altijd goed voor een totaal marktaandeel van 9,0%. En dat is niet verwonderlijk, want op een paar grote steden na is er één format dat altijd wel op de FM of AM band vertegenwoordigd is en dat is Country. Country is dan ook het meest gehanteerde format bij de Amerikaanse radiostations. In totaal kent de VS ruim 2000 Country stations. [RS/Radio.NL]