PCM Uitgevers, eigenaar van Trouw en de Volkskrant, heeft in 2005 voor het eerst sinds 2000 de omzet zien groeien. Tegelijkertijd heeft de operationele marge het hoogste niveau sinds 1999 bereikt. De uitgever geeft geen concrete verwachting voor 2006 en stelt dat de marktontwikkelingen nog onzeker zijn.
PCM behaalde in 2005 een omzet van EUR 653 miljoen, 1,9% meer dan de EUR 641 miljoen behaald in 2004. De omzet is daarmee nog ver verwijderd van de EUR 751 miljoen behaald in 2000. Volgens PCM komt de omzetgroei door een sterke groei voor de onderwijsactiviteiten van ThiemeMeulenhoff en de grafische en distrubutieactiviteiten uitgevoerd door derden.
Voor amortisatie van goodwill en bijzondere posten steeg het bedrijfsresultaat van EUR 59 miljoen naar EUR 75 miljoen, een toename van 28,3%. De operationele marge is daarmee gestegen van 9,1% naar 11,5%. Dit is het hoogste niveau sinds de 11,9% behaald in 1999.
Inclusief de start- en reorganisatiekosten voor de fusiekrant AD NieuwsMedia, waarin PCM een belang van 63% bezit, van EUR 41,7 miljoen bedroeg het bedrijfsresultaat voor amortisatie maar na bijzondere posten EUR 33,5 miljoen tegen een verlies van EUR 31,1 miljoen in 2004.
Exclusief amortisatie lag de nettowinst op EUR 8 miljoen, waar een jaar eerder nog een verlies van EUR 33 miljoen werd geleden. PCM leed inclusief amortisatie een verlies van EUR 51 miljoen, na EUR 88 miljoen verlies in 2004.
De uitgever, voor 47,5% in handen van investeringsmaatschappij Apax, stelt dat AD Nieuwsmedia er in is geslaagd om aan de verwachtingen voor de oplage in het eerste jaar te voldoen. PCM denkt dat de oplage zal stabiliseren in 2006 rond de 550.000 exemplaren. AD Nieuwsmedia is voor 37% in handen van Wegener.
PCM geeft voor 2006 geen concrete verwachting. ‘Ondanks tekenen van herstel is het consumentenvertrouwen nog laag. Het is onduidelijk of het optimisme over resultaatherstel in het bedrijfsleven zich ook zal vertalen in substantiele groei op de advertentiemarkt’, aldus de uitgever in een persbericht.
De uitgever zegt met nieuwe producten zoals het ochtendtabloid nrc.next, het magazine Volkskrant Banen en overnames zoals de radiozenders Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM haar positie op de advertentiemarkt te willen versterken.
‘Ook zal sterk worden ingezet op een crossmediale advertentieaanpak om het grote bereik van de dagbladen op internet optimaal te benutten. Daarnaast is de verwachting dat het aantal betalende abonnees verder zal groeien door het aanbieden van flexibele abonnementsvormen’, zo stelt PCM.
De uitgever verwacht voor de educatieve uitgeverij ThiemeMeulenhoff en de professionele gezondheidszorguitgeverij Bohn Stafleu van Loghum omzetgroei door de verdere uitbouw van de online uitgeefactiviteiten.
‘Om de nodige investeringen te kunnen financieren zal het komende jaar binnen het PCM concern veel aandacht worden gegeven aan structurele kostenverlagingen binnen bestaande activiteiten. Door efficientieverbeteringen in bedrijfskritische processen, afstemming van IT-infrastructuur en betere samenwerking tussen bedrijfsonderdelen kunnen nog aanzienlijke besparingen gerealiseerd worden’, aldus PCM. [Novum/Radio.NL]