In Amerika staan er verscheidene, in Saudi-Arabië zijn ze beschikbaar en zelfs op Sardinië staat er een: een Lokomat. Dit ingenieuze Zwitserse apparaat helpt mensen weer te lopen na een gedeeltelijke dwarslaesie of beroerte. Marc de Hond, dj bij radiozender Caz!, zorgde samen met zijn vader Maurice de Hond (opiniepeiler) dat het Revalidatiecentrum Amsterdam (RCA) bij wijze van proef enkele maanden mag beschikken over de loopmachine.
Na complicaties bij een rugoperatie liep Marc de Hond (28) enkele jaren geleden een gedeeltelijke dwarslaesie op. Intensieve training met therapeuten zorgde ervoor dat hij nu af en toe zijn rolstoel uit kan om onder begeleiding of met een rollator te lopen. Dergelijke training kan echter veel beter worden gedaan met de Lokomat. De computergestuurde loopmachine kan veel preciezer te werk gaan, waardoor patiënten er meer baat bij hebben dan bij conventionele methoden. Lees verder
Krantenlezer
Internetters die regelmatig de website van een krant bezoeken, kopen meer op internet dan andere websurfers. Dat blijkt uit een studie van de Newspaper Association of America. 82 procent van de zogenoemde ‘power users’, mensen die gemiddeld elke dag de website van een krant bezoeken, heeft wel eens via internet producten aangeschaft. Van de minder frequente lezers van digitale kranten heeft 55 procent wel eens iets via internet gekocht. Lees verder
Muziek
Softwarereus Microsoft ontwikkelt een muziek- en videodienst die moet gaan concurreren met Apple’s iTunes Music Store en de iPod. Dat hebben bronnen dichtbij het technologiebedrijf verklaard. Robbie Bach, hoofd van Microsofts Xbox-divisie gaat leiding geven aan het project. De softwarereus zou reeds gesprekken hebben met de muziekindustrie over de licentievergoedingen. Lees verder
NOS
De NOS heeft tot nu toe de slag om de televisiekijker tijdens het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland op meerdere fronten gewonnen. De publieke omroep scoort niet alleen met de wedstrijden zelf, maar ook met de programma’s met analyses en interviews rond het voetbal. SBS is een goede tweede. Grote verliezer is vooralsnog Talpa. Lees verder
Reclamevrijeomroep
CDA-fractievoorzitter Verhagen en PvdA-leider Bos willen dat de publieke omroep in de toekomst reclamevrij zal zijn. De VVD en D66 spraken zich al eerder uit voor een reclamevrije publieke omroep. Bos en Verhagen reageerden gisteren in het tv-programma Buitenhof op uitspraken van directeur van de Stichting Ether Reclame ( STER ), Arian Buurman. Zij zei dat de STER-inkomensten „altijd secundair zijn, maar wel substantieel”. Buurman wil de reclame op de publieke zenders behouden. De STER-inkomsten zijn volgens haar een zeer welkome aanvulling op de media-begroting. „De kijker vindt het een non-discussie, er is al veertig jaar reclame op de publieke omroep.” Lees verder
Streaming
Uitgevers hebben hoge verwachtingen van streaming video. Dat is één van de trends uit een onderzoek van KPMG naar trends binnen de uitgeefwereld. Het gebruik door uitgevers van streaming video is gestegen van 11 procent in 2005 naar 21 procent in 2006. Hoe gaan Nederlandse uitgevers om met nieuwe technologieën en de mogelijkheden die internet biedt? Eind vorige week publiceerde KPMG een jaarlijks trendonderzoek dat onder meer in gaat op die vragen. Aan het onderzoek deden 146 uitgevers mee. Zij zijn afkomstig uit de verschillende sectoren van de ‘uitgeefwereld’, van educatieve uitgevers tot uitgevers van publiekstijdschriften. Een andere opvallende trend uit het onderzoek, naast die van de toenemende belangstelling voor streaming video (in 2006 verwacht 40 procent binnen twee jaar gebruik te maken van streaming video), is de opkomst van RSS. In 2005 paste 11 procent van de uitgevers RSS-feeds toe, in 2006 ligt dat percentage op 20. Uitgevers verwachten dat de komende twee jaar het gebruik met nog eens zo’n 14 procent zal stijgen. Lees verder