Nog vier radiogroepen kiezen voor elektronische luistercijfersmeting Arbitron

Onderzoeksbureau Arbitron heeft afgelopen week bekend gemaakt dat nog vier radiogroepen in de Verenigde Staten gekozen hebben om mee te doen met de elektronische luistercijfersmeting. Na Spanish Broadcasting System, Beasley Broadcast Group en CBS radio, stappen nu ook Bonneville, Emmis, Greater Media en Lincoln Financial in. Het is de bedoeling dat de elektronische luistercijfersmeting vanaf deze zomer langzamerhand de traditionele dagboekmethode gaat vervangen.

Als er één schaap over de dam is, volgen er meer, zo luidt het welbekende spreekwoord. En dit gaat letterlijk op voor Arbitron. Afgelopen voorjaar kondigde het bureau over te willen stappen op elektronische meting van de luistercijfers. Voor het elektronisch meten van de luistercijfers maakt Arbitron gebruik van een Portable People Meter (PPM). Dit is een klein apparaat dat deelnemers aan het onderzoek met zich mee dienen te dragen. De PPM registreert middels een onhoorbaar audiowatermerk naar welke stations er geluisterd wordt.

In eerste instantie waren de meeste radiogroepen in de VS enthousiast over de invoering van de elektronische meting, tot dat ze hoorden hoeveel de nieuwe meetmethode ging kosten. In sommige gevallen kunnen de kosten voor de radiostations namelijk 40% tot 65% hoger uitvallen. De meeste radiogroepen weigerden dan ook mee te werken aan de overstap. Slechts twee kleinere groepen, Spanish Broadcasting System en Beasley Broadcast Group, besloten meteen mee te gaan met Arbitron. De overige groepen leken vooral te kijken wat de twee grootste radiogroepen, Clear Channel en CBS radio, gingen doen.

Eind vorige maand is de invoering van de elektronische luistercijfersmeting plotseling in een stroomversnelling gekomen toen CBS Radio, een ‘groot schaap’, besloot om ook mee te werken.

Afgelopen donderdag maakte Arbitron bekend ook een overeenkomst te hebben gesloten met Bonneville International (eigenaar van o.a. de nieuwszender WTOP in Washington, KOIT 96.5 in San Francisco en KSL Newsradio in Salt Lake City), Emmis Communications (o.a. Hot 97/WQHT in New York City en Power 106/KPWR in Los Angeles), Greater Media (o.a. Country 99.5/WKLB in Boston) en Lincoln Financial Media (Magic 102.7/WMXJ en 101.5 Lite FM/WLYF in Miami en Star 94/WSTR in Atlanta). Zij zullen allen vanaf deze zomer mee werken aan de elektronische luistercijfersmeting.

Clear Channel heeft in een reactie aan Billboard Radio Monitor laten weten nog niet van plan te zijn om ook over te stappen. En dat kan nog leuke gevolgen hebben, als de luistercijfers van verschillende radiogroepen niet meer uit dezelfde meting komen en daardoor onvergelijkbaar zijn. Momenteel onderzoekt Clear Channel nog verschillende mogelijkheden van elektronische meting van luistercijfers. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten