Zoek
Sluit dit zoekvak.

Column: Het grote gelijk van Pierre Kartner

Meer dan dertig jaar geleden won Nederland het Eurovisie Songfestival. Vrijwel iedereen die zich destijds enigszins interesseerde voor muziek kan anno 2006 nog altijd het liedje van de groep Teach In meezingen dat Nederland de laatste overwinning ooit bezorgde. Een eenvoudig melodietje, een simpele tekst en een hoog vrolijkheidsgehalte zorgden ervoor dat de band van zangeres Getty Kaspers onsterfelijk werd en ook in andere landen hoge ogen gooide.

Enigszins melancholisch denk ik terug aan de tijd dat het Eurovisie Songfestival nog het jaarlijks hoogtepunt van de lichte muziek vormde en nog niet was verworden tot een rariteitenkabinet met vooral veel oog voor de podiumpresentatie en nauwelijks aandacht voor datgene waar het allemaal om te doen is geweest, namelijk het liedje. In feite is in oorsprong zelfs niet de uitvoerende artiest, maar slechts de compositie van belang voor het winnen van het songfestival. Ik heb zelf echter altijd de artiest en het liedje als eenheid gezien. Immers, een liedje dat op zich goed geschreven is, komt niet uit de verf wanneer het slecht of vals gezongen wordt. Lees verder

Gerelateerde berichten