Headlines uit de krant: woensdag 9 augustus

Uitgeefconcern Wegener heeft dinsdag teleurstellende halfjaarcijfers gepresenteerd. Onder de streep kwam een verlies van 4,6 miljoen euro te staan. Vooral de voorziening van 32 miljoen euro die moest worden getroffen voor de drastische reorganisatie bij de regionale kranten telde zwaar. Ook de ‘zeer tegenvallende advertentie-inkomsten’ bij fusiekrant AD Nieuwsmedia drukten de resultaten.

Exclusief allerlei bijzondere incidentele lasten kwam er een positief resultaat uit de bus van 8,6 miljoen euro tegen 7 miljoen euro in de eerste helft van 2005. Analisten hadden gerekend op een winstgroei tot circa 13 miljoen euro. Lees verder

Telecomlandschap
Dik Wessels, miljardair en eigenaar van het bouwconcern Volker Wessels Stevin, heeft in Hillegom een bom gelegd onder het Nederlands telecomlandschap. Wessels blijkt de financier van het baanbrekende glasvezelproject in Hillegom dat de komende maanden kan uitgroeien tot het Waterloo van de Nederlandse kabel- en telefoonnetten. Hillegom is het eerste glasvezelproject dat op puur commerciële basis is gerealiseerd, en een doorslaand succes. Zodra de consequentie daarvan de komende maanden tot de telecomwereld doordringt, lijkt een race naar glasvezel in vrijwel heel Nederland onafwendbaar, en worden kabel- en telefoonnetten snel nagenoeg waardeloos. Lees verder

Geenstijl
Het publiceren van een ‘dreigende’ chat richting UPC van de Geenstijl-redactie was voldoende om een medewerkster van het blog in allerijl te laten ontzetten uit haar telecommalaise. UPC heeft sinds een maand een speciaal helpdeskteam van 7 man dat doorlopend klachten op blogs, discussieforums en webchats zoekt en neutraliseert. Dat team signaleerde de Geenstijl-dreiging en wendde die effectief af. Lees verder

iTunes
Voor 60 miljoen dollar is Nokia een concurrent van iTunes rijker. De aankoop door Nokia is door Loudeye en door Nokia bekendgemaakt. Loudeye is hier vooral bekend van OD2, de muziekwinkeltechnologie van Peter Gabriel. Die is leverancier van veel muziekwinkels in Europa, vooral van providers. Onder meer Musicstream van Planet Internet werkt met Loudeye/OD2. Lees verder

Commercials
Mannen zullen eerder commercials op televisie overslaan dan vrouwen, blijkt uit het 2006 Media, Advertising and Brands-onderzoek van Roper Reports. Roper ondervroeg 1000 mensen en 24 procent van hen bezit een dvd-recorder. Van de dvd-recorder-eigenaars zei 65 procent van de mannen dat ze tv-reclame overslaan, 56 procent van de vrouwen zei dat zij de commercials fastforwarden. In hetzelfde onderzoek een jaar geleden had 11 procent van de ondervraagden een dvd-recorder. Toen zei 21 procent van de ondervraagde mannen dat ze het apparaat gebruikten om commercials te kunnen overslaan, tegenover 10 procent van de vrouwen. Hoofdonderzoeker van Horizon Media, Brad Adgate, geeft als een mogelijke verklaring dat mannen thuis over het algemeen de afstandbediening ‘beheren’ en dat het dus niet meer dan logisch is dat ze ook het fast-forwarden voor hun rekening nemen. Lees verder

eBay
Vijftig miljoen dollar geven vijf grote Amerikaanse adverteerders uit aan een proef waarbij veilingtechnologie van eBay wordt gebruikt om de reclameruimte op digitale televisie per opbod te verkopen. Ook de tv-advertentiemarkt lijkt, na tekst- en rubrieksadvertenties, naar het internet te verschuiven. Lees verder

538dj
In de liefde zat het Gordon (38) tot nu toe nog niet echt mee. Zijn laatste twee partners gingen er beiden vandoor met een vrouw. Dat het ook andersom kan, bewijst zijn prille liefde Bartho Boer (28). De politicoloog had eerder acht jaar een relatie met een vrouw, maar viel als een blok voor de zanger. Gordon veranderde direct zijn mobiele nummer: “Weg met al die kansloze types aan wie ik ooit mijn nummer heb gegeven…” Lees verder