Laconiek omgaan met kijkcijfers en vooral leuke programma’s maken. Zo luidt het motto van Jack Spijkerman aan de vooravond van zijn tweede Talpa- seizoen. ‘Wat ik het afgelopen jaar heb geleerd? Dat de hypocrisie in tv-land veel groter is dan ik dacht.’ Jack Spijkerman weet inmiddels hoe het werkt in Hilversum. Dat er gegniffeld wordt om zijn statistieken. De koning van de kijkcijfers – ooit keken er 3 miljoen mensen, nu eenderde – lijkt van zijn troon gevallen.
,,Ik heb het eerder gezien. Marcel van Dam die bijna juichend omrolde toen kort na de lancering de RTL-cijfers bekend werden. Hahahaha, het is lekker mislukt bij de commerciëlen! Zo gaat dat dadelijk bij mij ook. Polonaise in de gang. Want aan die eerdere aantallen kan ik nooit meer tippen. Vanwege de moordende concurrentie. En ook omdat Talpa nog lang niet is waar het zijn moet. Dat gaat tijd kosten, veel tijd.’’ Spijkerman klinkt reëel. Want bij de zender van John de Mol gaat het nog altijd niet crescendo. De scores van bijvoorbeeld Entertainment Live (deze week een dieptepunt met 24.000 kijkers) en Woef hoe word ik een beroemde hond? (109.000) zorgen geenszins voor euforie in het Talpa-kamp. Lees verder
PO
De Publieke Omroep hanteert de begrippen ‘kunst’ en ‘cultuur’ steeds ruimer om zich te houden aan de hoeveelheid culturele programma’s die de Mediawet voorschrijft. Dat concludeert het onderzoeksbureau Berenschot in een onderzoek in opdracht van de nieuwe omroepvereniging ‘C’. Volgens de Mediawet moeten omroepen ten minste 25 procent van hun zendtijd aan cultuur besteden, waarvan de helft aan kunstprogramma’s. De Publieke Omroep rekent bijvoorbeeld programma’s als Dit was het nieuws, het Eurovisie Songfestival, Flikken, Koefnoen, 40 jaar Jostiband en Nederland zingt tot de kunstprogrammering. Onder culturele programmering vallen onder meer De Wandeling, Costa, Onderweg naar morgen, Zembla, Ik mis je en Zoekt en gij zult vinden.
Het Commissariaat voor de Media toetst het programma-aanbod aan de Mediawet. Volgens Berenschot is die toetsbaarheid „steeds moeilijker” geworden en voor de buitenstaander „onnavolgbaar”. De wet geeft geen exacte aanwijzingen over de wijze van toedeling van programma’s in de categorieën cultuur en kunst. Lees verder
Soap
Liefde, intriges en haat zijn de aloude ingrediënten van de dagelijkse soap. Maar scriptschrijvers van ONM zoeken óók het maatschappelijk debat op. Onder de titel: „Loverboys, er in trappen?” schrijft ‘Miszwild’: „Misschien zou ik het niet door hebben maar als hij daarmee gaat beginnen heb ik het wel door en doe ik het niet.” ‘xKletskousx’ reageert: „Je weet het niet. Je hebt helemaal niemand meer. Je houdt zo ontiegelijk veel van hem, je kan gewoon niet meer zonder hem..!!” De dames bespreken dit onderwerp op de website van de populaire Nederlandse soap ONM. Ze hebben het over de problemen van loverboy Junior (gespeeld door Levi van Kempen) en ‘slachtoffer’ Esmee (Ilana Rooderkerk) in de serie. Lees verder
Vogel
Actrices Ellen Vogel en Sjoukje Hooymaayer zijn binnenkort weer op televisie te zien. Zij spelen grote gastrollen in het nieuwe seizoen van de politieserie ‘Boks’. Dat heeft producent Shooting Star bekendgemaakt. Lees verder
iTunes
Door het succes van online muziekwinkel iTunes verandert computer-fabrikant Apple in een mediabedrijf. Maar de concurrentie, onder meer van Microsoft, groeit. Het Londense Mermaid-theater blijft even stil als de speech van Apple-directeur Steve Jobs, live gestreamd vanuit San Francisco, is afgelopen. Traditioneel houdt Jobs zijn toekomstplannen strikt geheim, tot het moment dat de producten in de winkel liggen. En meestal barst de zaal Apple-adepten dan in applaus uit, juichend bij het zien van een nieuwe iPod of laptop. Lees verder
RTL5
Erland Galjaard is programmadirecteur van RTL5, de snelst groeiende zender van Nederland. Hij heeft geleerd van de ondergang van Yorin. Het gaat lekker met uw zender. Erland Galjaard: ,,Ja, het is fantastisch om te merken. We zijn pas een jaar geleden begonnen met het nieuwe RTL5, dat we hebben neergezet als de tweede grote RTL-zender achter RTL4. Dat is een goede zet geweest. Alleen al, omdat de zender in het zaprondje van de kijker direct na de grootste zender van Nederland komt.’’ Is dat de hele verklaring? ,,We maken duidelijke keuzes. Reality is belangrijk voor ons. Onze thema’s zijn reizen en avontuur, zoals in RTL Travel. En we zetten in op relaties en uiterlijk met onder meer Topmodel. Dat we eigenzinnig willen zijn, zie je aan onze gezichten Herman den Blijker en Robert Jensen. We gaan voor een gevoel. Dat gevoel is jong van hart.’’ Lees verder
Mies
Omroepcoryfee Mies Bouwman en haar man, regisseur Leen Timp, hebben zich al aangemeld als lid van Omroep C en wel meteen voor vijf jaar. Ze steunen het initiatief van de Groninger museumdirecteur Kees van Twist en Amsterdammer Ad ’s-Gravesande om een nieuwe publieke zender voor kunst en cultuur in het leven te roepen. Donderdag werd in Rotterdam het startsein gegeven voor een wervingscampagne, die minimaal 50.000 leden voor een uitzendlicentie voor Omroep C moet opleveren. Volgens Van Twist en ’s-Gravesande, beiden met een AVRO-verleden als manager en directeur, doen de bestaande publieke omroepen te weinig aan kunst en cultuur. Voor Omroep C is er een gat in de markt. Lees verder
Baantjerdag
Amsterdam krijgt volgend jaar waarschijnlijk zijn eerste jaarlijkse Baantjerdag. Het is de bedoeling dat de Amsterdamse Wallen op 16 september 2007 volledig in het teken staan van Appie Baantjer, liet organisator Van Aemstel Produkties gisteren weten. Het is die dag ook de verjaardag van de veelgelezen 82-jarige misdaadauteur. Lees verder
Blijker
Topkok Herman den Blijker krijgt vanaf half januari een nieuw groot tv-programma bij RTL 5. Daarin krijgen vier stellen een pand tot hun beschikking, waar ze zo goed mogelijk een horecazaak moeten runnen. Dat kan variëren van een eetcafé, een chique restaurant tot een grand café. RTL is bezig met de aankoop van etablissementen in onder meer Den Haag, Groningen, Maastricht en Rotterdam. De deelnemers krijgen bezoek van acteurs die zich voordoen als lastige klanten. Kijkers kunnen de zaken ook zelf testen. Lees verder
Endemol
Endemol heeft zijn positie op het gebied van interactieve televisie versterkt. Het amusementsbedrijf heeft een meerderheidsbelang genomen in het Duitse Callactive. Dat heeft Endemol vrijdag bekendgemaakt. Lees verder
VRT-topman
Het ontslag van VRT-topman Tony Mary is op alle kranten voorpaginanieuws. De meeste commentatoren zijn het eens dat het ontslag niet zomaar uit de lucht kwam vallen. De grote hamvraag is echter of de Vlaamse regering bereid is Mary met een gouden handdruk te laten gaan. De ontslagpremie zou tussen de 800.000 en 1,2 miljoen euro bedragen. Lees verder