Publieke Omroep vergroot herkenbaarheid

De publieke Omroep verandert maandag (4 september) het televisielandschap. Nederland 1, 2 en 3 krijgen dan elk een vernieuwd, beter herkenbaar profiel. De nieuwe profielen zijn gebaseerd op specifieke groepen kijkers met een bepaalde leefstijl. De nieuwe profilering wordt vooral enthousiast begroet door vaste kijkers van Nederland 1, 2 en 3. Voor Nederlanders die minder vaak naar de Publieke Omroep kijken, lijkt de nieuwe profilering niet het gewenste effect te sorteren; ze zijn op dit moment nog niet gemotiveerd om meer naar de Publieke Omroep te kijken. Dit blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van de Publieke Omroep.

Voor het Nederlandse publiek komt de nieuwe profilering niet als een donderslag bij heldere hemel: 70 procent van de Nederlanders is er (enigszins) van op de hoogte. Met name de vaste kijkers van de Publieke Omroep weten dat de nieuwe indeling eraan komt.

Onderzoek
Dat Nederland 1 een zender voor een breed publiek wordt, op Nederland 2 diepgang centraal zal komen te staan en Nederland 3 vernieuwend en grensverleggend wordt, is voor ruim eenderde van de Nederlanders (37%) een verbetering ten opzichte van de huidige profilering. Ook hier geldt dat de vaste kijkers het meest tevreden zijn met de wijzigingen.

Ruim tweederde van de Nederlanders (69%) vindt het vooral belangrijk dat ze de programma’s kunnen vinden die ze willen zien. De nieuwe zenderindeling heeft onder meer als doel de herkenbaarheid van de Publieke Omroep te vergroten, zodat programma’s makkelijker te vinden zijn. Slechts vier van de tien Nederlanders (39%) denken dat de nieuwe zenderindeling hier inderdaad aan gaat bijdragen.

Even wennen
Toch moet Nederland nog wel even wennen aan de nieuwe profilering. Op dit moment herkent 29 procent van de Nederlanders zichzelf in één of meer van de nieuwe profielen en wordt het voor slechts 21 procent aantrekkelijker om naar de Publieke Omroep te gaan kijken. Hierbij gaat het vooral om vaste kijkers van de Publieke Omroep. De nieuwe profilering lijkt er op voorhand nog niet in te slagen om nieuwe kijkers te trekken.

Radio
Tegelijkertijd met de nieuwe indeling van de televisiezenders krijgen ook de radiozenders een nieuwe programmering. De Nederlander blijkt hierover beduidend minder goed geïnformeerd te zijn: slechts negentien procent geeft aan (enigszins) op de hoogte te zijn van deze verandering. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten