Eliot Spitzer, procureur-generaal in New York, heeft vorige week weer een flinke overwinning behaald inzake zijn strijd tegen de omkooppraktijken van radiostations door de platenmaatschappijen. CBS Radio, de op één na grootste aanbieder van commerciële radio in de Verenigde Staten, heeft besloten verdere vervolging vanwege het overtreden van de zogenaamde ‘payola wet’ af te kopen, door een schikking te treffen met Spitzer. CBS Radio zal op korte termijn een groot aantal maatregelen gaan treffen om verdere omkooppraktijken in de toekomst te voorkomen.
Platenmaatschappijen
Al ruim 2 jaar lang doet Spitzer onderzoek naar de ‘agressieve’ methoden die platenmaatschappijen hanteren om radiostations om te kopen. Medewerkers van diverse radiostations zouden met cadeaus en snoepreisjes beloond zijn door platenmaatschappijen in ruil voor airplay voor hun artiesten. Het afgelopen jaar richtte Spitzer daarbij zijn pijlen vooral op de grote platenmaatschappijen. En met resultaat, want de vier grote platenmaatschappijen (Sony BMG, Warner Music, EMI en Universal Music) bekenden allen kleur door een schikking te treffen met Spitzer om zo verlost te zijn van verder onderzoek.
Radiostations
Na de platenmaatschappijen zijn nu ook de radiostations, die zich om hebben laten kopen, aan de beurt. Eerder dit jaar klaagde Spitzer dan ook het radioconcern Entercom aan. Maar Entercom was iets minder meewerkend dan de vier platenmaatschappijen en besloot de tegenaanval in te zetten. Het radioconcern stapte naar de rechter en eiste dat Spitzer zijn aanklacht tegen Entercom zou laten vallen. Entercom zegt namelijk volledig volgens de wet te hebben gehandeld toen het geld accepteerde in ruil voor airplay. Daarnaast zou Spitzer onvoldoende bevoegdheden hebben om de federale wetgeving omtrent ‘payola’ te handhaven. De rechter is hiervan echter niet overtuigd en wees de eis van Entercom af, waardoor Spitzer door mag gaan met zijn onderzoek.
Schikking voor CBS Radio
In tegenstelling tot Entercom besloot CBS Radio om niet de tegenaanval in te zetten op Spitzer. CBS Radio besloot namelijk om een schikking te treffen met Spitzer om zo verdere vervolging vanwege het overtreden van de zogenaamde ‘payola wet’ af te kopen. CBS radio zal ondermeer $2 miljoen overmaken aan organisaties die zich bezig houden met muziekopleidingen.
Daarnaast zal CBS Radio binnen 90 dagen een aantal maatregelen treffen waardoor omkoping in de toekomst moet worden voorkomen. Zo zal het radioconcern niet langer meer in zee gaan met ‘onafhankelijke’ pluggers (die betaald worden door de platenmaatschappijen), een soort ‘ombudsman’ aannemen die promotie acties van de radiostations van CBS gaat controleren en een intern systeem opzetten dat eventuele overtredingen van de wet moet detecteren en voorkomen. De gehele schikking is na te lezen op de site van ‘Radio & Records’.
Toch hoeft CBS Radio in de toekomst niet op alle verzoekjes van de platenmaatschappijen ‘nee’ te antwoorden. Uit stukken die ‘Radio & Records’ afgelopen week plaatste blijkt, dat de radiostations van CBS ondermeer 20 exemplaren van dezelfde CD van een platenmaatschappij mogen aannemen. Deze dient om de medewerkers ‘bekent’ met een bepaalde artiest of muziek te maken. Hetzelfde geldt voor concertkaartjes. Ook hiervan mogen per radiostation nog maar 20 stuks worden aangenomen om verdeeld te worden onder de medewerkers.
Spitzer for governor
Voor Spitzer is de schikking met CBS Radio wederom een grote overwinning. Niet alleen omdat CBS Radio de op één na grootste aanbieder van commerciële radio is in de VS, maar ook voor het imago van Spitzer zelf. Spitzer is momenteel namelijk kandidaat voor het gouverneurschap voor de staat New York. Op 7 november vinden de zogenaamde ‘Elections’ plaats, waarbij gestemd zal gaan worden wie de opvolger van George Pataki, de huidige gouverneur van New York, wordt.
Vooralsnog ziet het er naar uit dat Spitzer deze verkiezingen met gemak gaat winnen. In de tussenpeilingen staat Spitzer momenteel op 71% van de stemmen, terwijl zijn rivaal John Faso op 22% blijft steken. [RS/Radio.NL]