Reclamespot van Pearle gaat te ver

Opticien Pearle haalt per direct een televisiespotje van de buis. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf donderdag laten weten in reactie op de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Die vindt dat in de commercial de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Het spotje zou in strijd zijn met de goede smaak en nodeloos kwetsend.

Pearle wordt gevraagd het spotje niet meer te laten uitzenden. De Reclame Code Commissie kan het bedrijf daartoe niet verplichten, maar Pearle neemt het advies serieus en stopt vanaf zaterdag met het spotje. Over de reclame waren veel klachten binnengekomen. De zegsvrouw van het bedrijf laat weten dat het nooit de bedoeling is geweest om mensen te kwetsen.

In het filmpje heeft een vrouw haar zoon al vier jaar niet meer gezien. Na een bezoekje aan de brillenwinkel blijkt dat de zoon al die tijd in de buurt was, maar dat ze hem met haar slechte ogen nooit kon zien. De Reclame Code Commissie sluit zich aan bij de klagers, die het filmpje grievend vinden voor ouders die hun kind echt kwijt zijn.

Volgens de commissie is het voor de kijker niet meteen duidelijk dat de man die in beeld komt de zoon is naar wie de moeder op zoek is. Daardoor wordt de kijker op het verkeerde been gezet. Ook is door de lang durende, realistisch aandoende beelden volgens de Reclame Code Commissie niet duidelijk dat de reclame humoristisch bedoeld is. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten