De Britse dienst die toezicht houdt op de televisie, Ofcom, heeft vrijdag voorgesteld reclame voor junkfood tijdens programma’s voor kinderen tot 16 jaar te verbieden om zwaarlijvigheid onder kinderen terug te dringen. De voedselindustrie en reclamemakers klommen meteen in de gordijnen en gezondheidsactivisten vonden het voorstel lang niet ver genoeg gaan.
De Ofcom (Office of Communications) stelde ook een verbod voor op het gebruik van bekende personen en tekenfilmfiguren in reclame voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Een definitief besluit zal voor eind januari worden genomen, waarna de nieuwe regels de komende twee jaar geleidelijk zullen worden ingevoerd.
De bond van reclamemakers, ISBA, noemde de voorstellen schadelijk voor de televisie en de concurrentiepositie van het bedrijfsleven en zei dat ze niet zouden helpen tegen obesitas. Melanie Leech van de Food and Drink Federation zei het geen stijl te vinden dat de Ofcom na langdurige beraadslagingen ,,de doelpalen verplaatst”. Volgens haar zou het voorgestelde verbod gelden voor een deel van het avondprogramma en daarmee ook volwassen kijkers treffen.
Vivienne Nathanson van de British Medical Association vond het verbod juist veel te beperkt, omdat het volgens haar alleen betrekking heeft op de echte kinderprogramma’s, terwijl bekend is dat tweederde van wat kinderen op tv zien daarbuiten valt.
Ofcom schatte dat de televisie door een verbod op reclame voor voedingsmiddelen met een hoog vet-, zout- of suikergehalte maximaal 39 miljoen pond (57 miljoen euro) aan inkomsten zal derven. Vervangende reclame zal het verlies niet helemaal goed kunnen maken, maar het wel kunnen beperken tot 23 miljoen pond (34 miljoen euro), denkt de dienst. Hoewel kinderen via programma’s voor volwassenen nog steeds reclame voor junkfood zullen blijven zien, schat de Ofcom dat kinderen onder de 9 de helft minder van dergelijke reclame onder ogen zal krijgen en de kinderen tot 16 jaar 41 procent minder.
Een conservatief Lagerhuislid, Hugo Swire, zei bang te zijn dat het reclameverbod ertoe zal leiden dat er geen geld meer overblijft voor Britse kinderprogramma’s en dat die zullen worden vervangen door goedkope Amerikaanse programma’s, waar de reclame vaak al in verwerkt is. De Europese Unie heeft een verbod op zulke sluikreclame voorgesteld, maar daar moeten het Europese parlement en de afzonderlijke lidstaten zich nog over uitspreken. [Novum/Radio.NL]