John de Mol raakt in een isolement [Update]

De komst van Talpa, in augustus 2005, zou zorgen voor een media-revolutie, zo schrijft het Algemeen Dagblad. De uitkomst leek van te voren vast te staan: het station van De Mol zou met het eredivisie-voetbal en kijkcijferkanonnen als Linda de Mol en Beau van Erven Dorens de concurrentie een gevoelige slag toebrengen. Met name SBS zou zo’n verschrikkelijke oplawaai krijgen dat De Mol de drie SBS-stations in Nederland (SBS6, Net5 en Veronica) al snel voor een prikkie zou kunnen overnemen.

Het liep anders. Talpa zorgde inderdaad voor veel beroering, maar niet zoals De Mol had gehoopt. Tien is tot nu toe verre van een succes. De zenders van RTL en SBS staan nog fier overeind en zelfs de publieke omroep doet na de herprogrammering weer volop mee.

De Mol zoekt nu een elegante uitweg, maar raakt daarbij steeds verder geïsoleerd. Want doorgaan op de huidige manier heeft weinig zin. En maar weinigen geloven dat hij serieus van plan is een tweede zender te beginnen, zoals hij heeft aangekondigd.

Wat kan hij doen? De afgelopen maanden zat hij met SBS-aandeelhouders Permi- ra/KKR en de Telegraaf Media Groep om tafel. De media-ondernemer probeerde eerst SBS Nederland op te kopen. Dat mislukte, omdat de aandeelhouders van SBS niet willen dat het bedrijf wordt opgesplitst. De internationale SBS-groep heeft ook tv-stations in onder meer Roemenië, België en Zweden.

Vervolgens poogde De Mol een belang te verwerven in de internationale tak van SBS. Hij zou onder meer de succesprogramma’s van Tien en marktleider Radio 538 (waarde: circa 220 miljoen euro) inbrengen in ruil voor een ‘controlerend belang’ in de SBS-groep. SBS moest beloven regelmatig nieuwe door De Mol bedachte programma’s uit te zenden.

De onderhandelingen waren serieus, want beide partijen hadden iets te winnen. SBS zou marktleider in Nederland worden. En De Mol, die eerder zwaar was aangeslagen nadat hij de stekker uit Sport7 moest trekken, zou zonder al te veel gezichtsverlies de arena kunnen verlaten. ,,Wat er in dat scenario met sterren als Linda de Mol en Beau van Erven Dorens zou gebeuren, is nooit besproken. Sommigen zouden meeverhuizen, van anderen het contract worden afgekocht,’’ vertelt een betrokkene.

Maar voor het concreet kon worden, kwam er een lelijke kink in de kabel voor De Mol. Gedurende de gesprekken verwierven de SBS-aandeelhouders Permira/KKR vorige week voor drie miljard euro een meerderheidsaandeel in het Duitse tv-bedrijf Pro7/Sat1. Dit bedrijf gaat binnenkort fuseren met de SBS-Groep, waardoor een nieuw Europees tv-imperium ontstaat met een waarde van ruim acht miljard euro. Of De Mol aansluiting zoekt bij dit nieuwe tv-bedrijf – en belangrijker: of dit enorme bedrijf John De Mol nog wel nodig heeft na de fusie – moet de komende tijd duidelijk worden. [Algemeen Dagblad]

Update
In het bovenstaande artikel van het Algemeen Dagblad staan plannen die John de Mol zou hebben met zijn bedrijf Talpa Media en vooral met de televisiezender Tien die daar deel van uitmaakt. Volgens Talpa staat er in het artikel dermate veel onzin en tendentieuze beweringen dat Talpa zich genoodzaakt zag te reageren.

“Met het mediabedrijf gaat het goed. Enkele delen ervan, zoals de muziekuitgeverij en de radiotak, presteren zelfs uitstekend en de andere naar behoren. Het kost drie tot vijf jaar tot een televisiezender staat. Dat het een kwestie van lange adem zou zijn om een stevige plek binnen het overvolle Nederlandse TV-landschap te veroveren, is vanaf de eerste dag onderkend en uitgedragen. Deze visie geldt nog steeds. De uitbreiding naar 24 uur zendtijd per dag – die vorige week is ingegaan – helpt bij het bereiken van een nog stevigere positie. Er bestaan geen plannen om de zender te verkopen of onder te brengen in een groter geheel. Sterker nog, voor volgend jaar staat een tweede zender op stapel,” aldus Talpa. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten