Talpa Media ontkent dat het plannen heeft om zijn televisiezender Tien te verkopen of onder te brengen in een groter geheel. Dat meldt het bedrijf donderdag in reactie op berichtgeving in het AD. Volgens de krant zou oprichter John de Mol zoeken naar een elegante manier om van de ‘slecht presterende tv-zender’ Talpa, sinds deze week Tien genaamd, af te komen. De media-ondernemer zou zich proberen in te kopen bij de internationale tak van SBS.
In deze laatste constructie zouden Tien en Radio 538 worden ingebracht in het moederbedrijf van SBS, in ruil voor een percentage in het bedrijf. Tien zou dan de vierde SBS-zender worden.
Volgens Talpa bevat het artikel ‘dermate veel onzin en tendentieuze beweringen’ dat het mediabedrijf zich genoodzaakt ziet een eigen persbericht uit te geven. ‘Er bestaan geen plannen om de zender te verkopen of onder te brengen in een groter geheel. Sterker nog, voor volgend jaar staat een tweede zender op stapel’, zo reageert het bedrijf.
Met het mediabedrijf gaat het goed, aldus Talpa. ‘Enkele delen ervan, zoals de muziekuitgeverij en de radiotak, presteren zelfs uitstekend en de andere naar behoren.’
Volgens de onderneming is vanaf de start van de tv-zender uitgedragen dat het een kwestie van lange adem zou zijn om een stevige plek binnen het overvolle Nederlandse TV-landschap te veroveren. ‘Het kost drie tot vijf jaar tot een televisiezender staat. Deze visie geldt nog steeds.’ [Novum/Radio.NL]