Driekwart boxen UPC Digital komen terug

UPC erkent voor de eerste keer dat er fouten zijn gemaakt bij het uitleveren van de mediabox die nodig is voor ontvangst van digitale televisie. UPC heeft de particuliere bezorgdiensten, die momenteel actief zijn door het gehele land om de mediaboxen ongevraagd bij analoge abonnees van het UPC televisiepakket af te leveren, opgedragen dit op een minder agressieve en opdringerige manier te doen.

De consumentenbond had hier onlangs een klacht over ingediend. UPC heeft volgens woordvoerder Marc Zellenrath, vrijdagmorgen geciteerd in het Haarlems Dagblad, ook opgedragen ouderen niet meer te benaderen met de nieuwe digitale mediabox. Verder gaat de kabelexploitant de decoder ook niet aanbieden aan UPC klanten die in het verleden al hebben aangegeven de decoder niet te willen ontvangen.

De manier waarop UPC zijn digitale zenderpakket aan de man wil brengen stuit op veel weerstand. TV-kijkers beslissen liever zelf wanneer en via welke aanbieder zij al dan niet op digitale ontvangst overstappen. Hoewel UPC geen mededelingen wil doen over het percentage mediaboxen dat klanten worden geretourneerd blijkt dit aantal in praktijk toch vrij hoog te zijn. Anonieme bronnen binnen UPC melden dat ongeveer drie kwart van de ongevraagd aangeboden mediaboxen weer bij UPC terugkomen.

De Consumentenbond vindt de verspreiding van de decoders onder de meer dan twee miljoen klanten van UPC misleidend. Volgens de Consumentenbond zouden veel mensen aan de deur  tekenen voor een abonnement, terwijl ze denken voor ontvangst van het pakketje te hebben getekend. Al eerder kwam UPC in aanvaring met de Consumentenbond over de manier waarop het bedrijf digitale televisie aan zijn klanten wil verkopen. Ook de Tweede Kamer bemoeide zich toen met deze zaak.

Eerder deze week liet een UPC woordvoerder nog weten dat UPC de kritiek van de Consumentenbond weerspreekt. “Wij hebben de laatste tijd geen meldingen van klachten van consumenten binnen gekregen. In onze ogen klopt onze verkoopprocedure. Klanten kunnen op meerdere momenten ervoor kiezen niet met ons in zee te gaan. Volgens ons is de klacht onterecht” aldus een woordvoerder van het kabelbedrijf. Deze woorden staan haaks op de erkenning van fouten die het bedrijf vandaag onder andere in het Haarlems Dagblad liet optekenen.[JHV/satellietnieuws.nl/Radio.NL]

Gerelateerde berichten