Geen alcoholreclame voor 21.00 uur [Update]

Het nieuwe kabinet wil alcoholreclame op radio en televisie in de vroege avonduren, voor 21.00 uur, verbieden. De Stichting Alcoholpreventie (STAP) is blij met het voornemen van het nieuw te vormen kabinet om alcoholreclame te verbieden. Wetenschap toont aan dat alcoholreclame de alcoholconsumptie beïnvloedt. STAP vindt dat te veel jongeren dagelijks met alcoholreclame worden geconfronteerd.

Wim van Dalen, directeur van STAP: ‘Met deze maatregel erkent het nieuwe kabinet dat alcoholreclame bijdraagt aan het alcoholprobleem onder jongeren. We rekenen op termijn op een totaal verbod voor alcoholreclame via tv, radio, internet en in de bioscoop’.

In 2006 werden over het hele jaar bijna 15.000 reclamespotjes over alcohol op tv uitgezonden. (13.000 in 2004 en ruim 15.000 in 2005). Gemiddeld per dag ging het in 2006 om 40 spotjes. Bijna de helft (46,6%) van de alcoholreclame wordt via tv uitgezonden voor 21.00. Met deze beperking van de hoeveelheid reclameboodschappen voegt Nederland zich bij een meerderheid van EU landen die reeds een geheel of gedeeltelijk reclameverbod heeft. 

STIVA wijst voorstel af
STIVA wijst het voorstel in het regeerakkoord af om reclame voor alcohol op radio en televisie tot 21.00 uur te verbieden. Het is vooral een symbolische maatregel. Want een relatie tussen reclame en het drinkgedrag van jongeren in Nederland is nooit echt vastgesteld.

Reclame mag inhoudelijk niet gericht zijn op minderjarigen en mag niet worden uitgezonden als het publiek voor meer dan 25% bestaat uit jongeren onder de 18, ongeacht het tijdstip waarop het programma wordt uitgezonden. STIVA betreurt het dat in het regeerakkoord gekozen is voor een eenvoudig verbod en niet extra wordt geïnvesteerd in structurele preventieve maatregelen zoals opvoedingsondersteuning aan ouders en jongeren en in handhaving. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten