Google sluit deal met Clear Channel voor reclameverkoop

Google Inc, het moederbedrijf achter de populaire zoekmachine Google, heeft een langdurige samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Amerikaanse radioconcern Clear Channel, zo meldt ‘Radio&Records’. Binnenkort wordt het voor adverteerders mogelijk om via ‘Google Audio Ads’ reclamezendtijd in te kopen en commercials te plannen op ongeveer 675 radiostations van Clear Channel.

Begin vorig jaar kondigde Google al aan haar horizon ook naar radio te willen verbreden. Door het bedrijf dMarc Broadcasting op te kopen werd al een stap in de goede richting gezet. dMarc Broadcasting staat in de Verenigde Staten bekent om haar geautomatiseerde platform waarmee adverteerders gemakkelijk hun advertenties kunnen inplannen en aanleveren bij diverse radiostation. Daarnaast kunnen de adverteerders gemakkelijk een overzicht krijgen met wanneer en op welk station hun spotjes te horen zijn. Google heeft het platform van dMarc nu geïntegreerd in ‘Adwords’, waarmee Google momenteel al advertenties op internet verkoopt.

Nu, bijna anderhalf jaar na het aankopen van dMarc, heeft Google haar eerste grote klant binnengehaald voor het verkopen van radioreclame. Vanaf juni kunnen adverteerders via ‘Google Audio Ads’ reclamezendtijd in te kopen en commercials te plannen op ongeveer 675 radiostations van Clear Channel. Voor Google betekent de overeenkomst met Clear Channel een belangrijke stap voorwaarts. Het wil namelijk een belangrijke speler gaan worden op het gebied van verkoop van radioreclame. Het aantal radiostations dat reclamezendtijd via Google Audio Ads verkoopt stijgt nu naar 1600.

In eerste instantie zullen voor Clear Channel alleen spots met een lengte van 30 seconden te kopen zijn via Google Audio Ads. Wel zullen de spots op elk tijdsstip van de dag in te plannen zijn. In totaal zal Google ongeveer 5% van de totale reclamezendtijd op de Clear Channel radiostations gaan vullen. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten