Headlines uit de krant: donderdag 5 april

Zoek- en technologiebedrijf Google begint zijn eerste grootschalige proef met bemiddeling in tv-advertenties. Adverteerders kunnen per opbod beschikbare tv-reclameruimte kopen en direct het beeldmateriaal aanleveren aan de televisiezenders. Het betreft onder 13 miljoen tv-kijkende Amerikanen. Met zijn advertentietechnologie zette Google in 2006 meer dan 10 miljard dollar om.

Op technologisch slimme wijze weet Google passende tekstadvertenties te plaatsen op websites die commerciële ruimte ter beschikking stellen. Die ruimte wordt via een veiling van trefwoorden bij opbod beschikbaar gemaakt aan adverteerders. Nu probeert het bedrijf diezelfde technische truc uit te halen op de grotere en duurder betaalde televisiemarkt. Lees verder

Journalist
Een Amerikaanse journalist is dinsdag na 226 dagen vrijgelaten uit zijn cel in Californië. De 24-jarige Joshua Wolf zat in gevangenis omdat hij justitie weigerde beeldmateriaal te geven. Nooit eerder in de geschiedenis van de Verenigde Staten zat een journalist om die reden zo lang in de cel. Lees verder

Sévèke
De man die verdacht wordt van de moord op Louis Sévèke wil niet dat er uit zijn dagboek wordt gepubliceerd. Volgens de advocaat van de verdachte Martinus T. staat er zeer persoonlijke informatie in het dagboek. Media die toch uit het dagboek publiceren, worden gedagvaard. Martinus T. werd half maart aangehouden in Spanje. Hij bekende vrij snel dat hij in 2005 de Nijmeegse activist Louis Sévèke had omgebracht. Eerder al had de politie een dagboek van Martinus T. gevonden. Volgens het dagblad De Gelderlander zou de man daarin ook betrokkenheid hebben toegeven bij een aanslag op het chemieconcern BASFin 1996. Lees verder

Kabel
Op 5 april start CAIWAY RTV met de doorgifte van 12 XLnt radiostations. CAIWAY RTV heeft de primeur in Nederland en zal dus als eerste de XLnt radiostations doorgeven via de digitale radio. De formats van deze radiostations zijn voor Nederland uniek. Lees verder

Programmaraad
In juni 2007 verloopt de zittingstermijn van de meeste leden van de Alkmaarse Programmaraad. Vandaag is de gemeente gestart met de werving van vier nieuwe leden. De Programmaraad, die uit negen inwoners van Alkmaar bestaat, geeft bindende adviezen aan kabelexploitant UPC over de samenstelling van het pakket radio- en televisiezenders op de Alkmaarse kabel. Gekozen is voor een open inschrijving, wat betekent dat iedere Alkmaarder die van UPC het analoge radio- en tv-pakket afneemt en 16 jaar of ouder is, wordt aangemoedigd zich aan te melden: zowel mannen als vrouwen, jong en oud, sport- of muziekliefhebbers, autochtonen en allochtonen, radiofanaten en tv-verslaafden. Lees verder

BNN
BNN zendt in de week van 7 tot en met 14 mei een dagelijks tv-programma uit dat Nederland slimmer moet maken. Presentatrice Katja Schuurman laat in Get Smarter In A Week (Ned. 3) zien dat het mogelijk is om in een week minder dom te worden. Dat meldde een woordvoerster van de jongerenomroep woensdag. Bekende en onbekende Nederlanders gaan door middel van intensieve trainingen en spectaculaire opdrachten opnieuw leren hun hersens te gebruiken. Ze gaan de confrontatie aan met hun zwakke punten en breken met domme gewoontes. Daarnaast worden ze met hun grootste angsten geconfronteerd. Lees verder

Liefde
Het SBS6-programma Liefde Op Het Tweede gezicht is voor onbepaalde tijd uitgesteld. De tweede aflevering zou eigenlijk op 17 april worden uitgezonden, maar volgens een woordvoerder van de zender duurt de productie langer dan gedacht. In de eerste aflevering in februari werden de deelnemers voorgesteld aan de kijkers. De deelnemers met een zichtbare handicap zijn op zoek naar een partner. Volgens de woordvoerder zijn inmiddels tientallen reacties binnengekomen. Het programma deed vooraf veel stof opwaaien omdat werd gedacht dat het een soort ‘freakshow’ zou worden. Lees verder

EchoStar
Google gaat door een overeenkomst met de satelliet-tv-operator EchoStar de Amerikaanse markt voor tv-commercials op. De zoekreus wil de adverteerder dezelfde meetbaarheid leveren als nu met Adsense het geval is. Google kiest onder andere voor samenwerking met EchoStar Communications vanwege het bidirectionele verkeer dat mogelijk is op het Dish-network met een aanbod van 125 kanalen. De operator krijgt van de 13,1 miljoen abonnees een signaal retour, waardoor tot in detail kan worden vastgesteld wat het kijkgedrag van iemand is. De twee bedrijven gaan nu samen een geautomatiseerd systeem ontwikkelen voor het kopen en verkopen van de commercials en het meten van hun impact. Lees verder

Krant
De grootste krant van Aruba, Diario, heeft koningin Beatrix in een open brief gevraagd om op te treden tegen de regeringsboycot. De Arubaanse premier Nelson Oduber zou een ‘commercieel embargo’ hebben uitgevaardigd tegen de krant, na berichtgeving over steekpenningen. Lees verder

Televisie
In het tijdperk van analoge televisie was het allemaal nog overzichtelijk. Tot het einde van de jaren tachtig konden de meeste huishoudens drie Nederlandse, Duitse en twee Belgische zenders ontvangen. Via de kabel kwamen er al veel commerciële kanalen bij. Met de opkomst van digitale televisie is het helemaal raak. Wie er prijs op stelt, kan tegenwoordig honderden televisiezenders op het scherm toveren. Met al die zenders is het mogelijk geworden om veel programma’s te bekijken. Voor iedereen is er wel één naar wens te vinden. Nadeel is dat het overzicht ontbreekt. Waar zappen voorheen nog een uitkomst bood, duurt het met een groot zenderaanbod tientallen minuten voordat duidelijk is wat ieder tv-kanaal uitzendt. Lees verder

Cel
Een Amerikaanse journalist is dinsdag na 226 dagen vrijgelaten uit zijn cel in Californië. De 24-jarige Joshua Wolf zat in gevangenis omdat hij justitie weigerde beeldmateriaal te geven. Nooit eerder in de geschiedenis van de Verenigde Staten zat een journalist om die reden zo lang in de cel. De verslaggever bereikte dinsdag een akkoord met het openbaar ministerie waarbij hij in ruil voor zijn vrijheid video-opnames van een gewelddadige demonstratie in San Francisco op internet zette. Hij had uit principe geweigerd de beelden uit 2005, waarop overigens geen strafbare feiten zijn te zien, aan de autoriteiten te geven. Die wilden het materiaal gebruiken voor hun onderzoek naar de personen die tijdens de demonstratie een politieauto in brand staken en een agent verwondden. Lees verder

CNN
CNN wordt te duur, maar het hele rechtensysteem deugt niet volgens hoteliers. “Een gemiddeld hotel van honderd kamers is jaarlijks bijna 3.000 euro kwijt voor CNN op de hotelkamer. En dan hebben we het alleen nog maar over deze ene buitenlandse nieuwszender. Ook het Nederlandse Videma eist een vergelijkbaar bedrag van hotels voor het hebben van een televisie in de hotelkamer, ongeacht of de kamer bezet is én of de gast überhaupt televisie kijkt.” Volgens Frans Hazen, voorzitter sector Hotels van Koninklijk Horeca Nederland, moeten zijn leden beginnen met CNN van hun tv-systeem af te gooien als ze een goedkoper alternatief kunnen vinden. Lees verder

Radio
In 2008 geven adverteerders netto meer uit aan commerciële uitingen op internet dan aan radio. Bedrijven beginnen adverteren op internet steeds serieuzer te nemen, merkt ZenithOptimedia. Het mediabureau ziet de vraag naar zoekmachinemarketing en digitale video toenemen. Volgens gecalculeerde verwachtingen van ZenithOptimedia geven adverteerders volgend jaar 288 miljoen euro uit aan reclame op internet. In datzelfde jaar gaat 282 miljoen euro mediabestedingen richting radio. “Adverteerders beginnen internet steeds meer te zien als ‘gewoon medium’, zegt Mick Santifort. “We krijgen ook steeds meer adviesaanvragen specifiek daarover.” Lees verder

Cruijff
Op maandag 23 april staat Nederland 3 de hele avond in het teken van Johan Cruijff. Voor diens 60e verjaardag (op 25 april) werkten TROS, NPS, VARA, VPRO en NOS samen aan een avondvullend programma over de ,,bekendste Nederlander ter wereld”, aldus de NOS dinsdag. De tv-avond begint met NOS Studio Johan Cruijff, waarna programma’s als Z@PP Sport, De Wereld Draait Door en Holland Sport worden afgewisseld met drie NOS-reportages over de voetballer/trainer. De NOS belooft nooit eerder uitgezonden beelden, bijvoorbeeld over Cruijffs honkbaltijd en over zijn periode bij Levante. Lees verder

MTV
Videosite YouTube is uitgegroeid tot hét medium voor nieuwe en bestaande bands en artiesten. Hun balletvoorstelling voor vier jongens en zes loopbanden leverde het Zweedse bandje OK Go vorige week de eerste YouTube Award op. De inventieve clip bij hun rocknummer Here it goes again werd al ruim 14 miljoen keer op de website bekeken. Singer-songwriter Terranaomi deed het ook niet slecht met haar webcamversie van Say it’s possible: die kreeg een Award en 1,9 miljoen views, oftewel bezoekers. Lees verder

Belspelletjes
Belspelletjes op de commerciële televisiezenders zijn in strijd met de Gedragscode Promotionele Kansspelen. In die code staat dat belspelletjes alleen zijn toegestaan ter promotie van een product of organisatie. Daar houden de programma’s zich niet aan, meldde de Consumentenbond woensdag, op basis van eigen onderzoek. Volgens het onderzoek blijkt dat de meeste belspelletjes worden uitgezonden zonder een duidelijk promotioneel karakter. Wordt er wel een boek of dvd getoond, dan vervult dit product geen enkele rol en staat het programma niet in het teken van promotie van dit artikel. Lees verder

TMF
De Jeugd Van Tegenwoordig laat kijkers van TMF hun nieuwe videoclip maken. De drie grofgebekte leden van de band worden naar eigen zeggen geroemd om hun luiheid en daarom laten ze het maken van de videoclip voor de nieuwe single Shenkie graag over aan het TMF-publiek. De nieuwe single komt 30 april uit. TMF en platenlabel Top Notch bepalen welke video uiteindelijk dé nieuwe clip wordt van DJVT. De winnaar wordt op 25 april bekendgemaakt. De Jeugd Van Tegenwoordig domineerde in 2005 de Nederlande hitlijsten met het nummer Watskeburt?!. Lees verder

Prijs
De Telegraaf-journalisten Bart Mos en Joost de Haas hebben dinsdagavond De Tegel (de jaarprijs voor de Journalistiek) in de categorie Krantennieuws gewonnnen. Mos en De Haas kregen de prijs voor hun reportage ‘De AIVD-affaire’. Na de onthullingen over de geheime dienst werd het duo drie dagen lang in de gevangenis in Scheveningen gegijzeld omdat ze weigerden hun bronnen te noemen. De Tegels worden beschouwd als “de hoogste waardering voor de beste journalistiek”. Een jury koos uit 213 uitzendingen twaalf journalistieke producties in de categorieën ‘radio en televisie’ en ‘dag- en weekblad’. Lees verder

Tegel
Trouw en de Vrije Universiteit hebben met de internet-stemhulp Kieskompas De Tegel gewonnen, de nieuwe prijs voor de beste journalistieke producties van het afgelopen jaar. De prijs, een speciaal gemaakt kunstwerk, is aan Trouw en de VU toegekend in de categorie ’multimedia nieuws’. Bas de Vries, manager multimedia van Trouw, kreeg De Tegel gisteravond uitgereikt in Amsterdam tijdens het Feest voor de Journalistiek. Kieskompas is in de maanden vóór de Tweede-Kamerverkiezingen van november vorig jaar zo’n drie miljoen keer bezocht. Gegevens uit de stemhulp dienden als basis voor analyses en nieuwsartikelen in de krant, geschreven door Lex Oomkes, chef van de politieke redactie. Lees verder

Zendvergunning
Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) heeft woensdag bepaald dat zes commerciële radiostations alsnog in totaal zo’n 28 miljoen euro moeten betalen aan het ministerie van Economische Zaken. BNR Nieuwsradio, Radio 538, RTL FM, Yorin FM, Q-Music en Sky Radio telden in 2003 in totaal 295 miljoen euro neer voor hun zendvergunningen. De zes waren het er niet mee eens dat daar eenmalig bedragen bovenop kwamen van in totaal 26,5 miljoen euro. De rechtbank in Rotterdam gaf hen in 2005 gelijk en bepaalde dat de minister van Economische Zaken dit geld terug moest betalen. Lees verder