De vraag wat de ideale lengte is van een radiocommercial houdt adverteerders en radiostations al sinds mensenheugenis bezig. Meestal is de lengte van een commercial 20 á 30 seconden, al komt een lengte van 1 minuut ook steeds vaker voor. Maar over wat nu de ideale lengte is om de verkoopboodschap zo goed mogelijk over te brengen lopen de meningen sterk uiteen.
Veel radiostations en producenten van commercials zeggen dat een commercial niet te lang moet zijn omdat de luisteraar anders de aandacht verliest. Als je bedenkt dat de gemiddelde radioluisteraar niet echt op reclame zit te wachten is het verleidelijk om dat te geloven, maar schijn bedriegt.
Er zijn mensen die beweren dat een commercial 20, hooguit 30 seconden mag duren en beslist niet langer. Als een commercial langer duurt zouden mensen namelijk de aandacht verliezen waardoor de effectiviteit ervan afneemt. Meer dan 30 seconden reclame is gewoon “teveel” voor de luisteraar. Waar dit vandaan komt? Waarschijnlijk uit zo’n dubieus onderzoekje waarvan er sowieso al teveel zijn in de reclamewereld. Het is ook dezelfde logica die toegepast wordt om DJ’s te muilkorven. Lees verder