Headlines uit de krant: woensdag 23 mei

De lijnen sluiten bijna, je hebt nog maar een paar minuten om te bellen. Als jij het antwoord weet op deze vraag, maak je kans op een prachtig geldbedrag!” Wie kent het niet, de belspellen die overdag op een aantal commerciële zenders worden uitgezonden. Iedere zender legt zijn eigen nuances, maar de formule komt steeds op hetzelfde neer: in ruil voor een belletje naar de studio en het goede antwoord op een vraag kan de kijker een geldprijs winnen.

De 27-jarige Denise Koopal is al drie jaar op RTL te zien, eerst als presentatrice van het spel Puzzeltijd, tegenwoordig als ‘een soort omroepster’, zoals ze het zelf noemt. “Ik presenteer de belspelletjes van half drie tot zes uur, tussen programma’s als the Oprah Winfrey Show en As the World Turns door.” Lees verder

Bild
Onbekenden hebben in de nacht van maandag op dinsdag de auto van de hoofdredacteur van het Duitse dagblad Bild in brand gestoken. De politie gaat uit van ,,politieke motieven”, aldus een woordvoerder. Lees verder

EO
Het optreden van het kabinet maandagavond in de EO-talkshow Knevel & Van den Brink (Ned. 1) trok 629.000 tv-kijkers. Dat blijkt dinsdag uit gegevens van de Stichting KijkOnderzoek. De ploeg van Jan Peter Balkenende was in het rechtstreekse televisieprogramma aanwezig ter afsluiting van de de periode van honderd dagen waarin de bewindslieden in overleg gingen met de samenleving om toekomstplannen te maken. Lees verder

TVoost
TV Oost mikt in de nieuwe programmering vooral op vrouwen rond de 35 jaar. “Zij zijn de baas thuis en bepalen naar welke zender wordt gekeken”, zegt adjunct-directeur/-hoofdredacteur Marcel Oude Wesselink van de regionale zender.  Lees verder

Roparun
De verrichtingen van de deelnemers aan de Roparun zijn komend weekeinde 72 uur lang te volgen via de radio. Roparun is een estafetteloop voor het goede doel tussen Parijs en Rotterdam. De uitzending begint vrijdagavond om 20.00 uur met een openingsshow en zal tot en met maandagavond 20.00 uur duren. Lees verder

Luisteren
Het Continue Luister Onderzoek, ofwel CLO, levert maandelijks de luistercijfers voor de radio op. Infomart doet het onderzoek, in opdracht van het RAB Radio Advies Bureau dat dit in opdracht van de zenders doet. De resultaten worden uiteindelijk aan de mediabureaus gegeven die reclametijd op de radio inkopen. En daarbij geldt natuurlijk: hoe hoger de luistercijfers, hoe hoger de prijs van een spotje. Deze week verschenen er nieuwe luistercijfers. Radio 2 gaat fier aan kop en 3FM staat op een vierde plek. Maar door de komst van internet luisteren steeds meer Nederlanders naar obscure buitenlandse zenders of gepersonaliseerde stations als LastFM. Internet speelt vooralsnog een kleine rol bij het luisteronderzoek, maar vanaf juli zal dat zich meer richten op internetradiogebruik. Lees verder

Endemol
Cyrte Investments gaat zijn pas verworven belang in mediabedrijf Endemol onderbrengen in een nieuw beleggingsfonds, Cyrte Fund II. Dat heeft het investeringsfonds van John de Mol vandaag bekendgemaakt. Deelnemers in het fonds zijn ABN Amro Merchant Banking, Cyrte Fund I en Talpa Beheer. Vorige week verkocht telecomconcern Telefonica voor €2,63 miljard zijn belang van 75% aan een consortium van John de Mol, de Italiaanse zender Mediaset, diens Spaanse dochterbedrijf Telecinco en zakenbank Goldman Sachs. Lees verder

TF1
De voormalige plaatsvervangende campagneleider van de Franse president Nicolas Sarkozy, Laurent Solly (36), is benoemd tot baas van het belangrijke tv-station TF1. De belangrijkste aandeelhouder van het geprivatiseerde voormalige eerste publieke net is Martin Bouygues, een goede vriend van Sarkozy. Linkse critici hebben de invloed van Sarkozy op de media gehekeld. Gevreesd wordt dat hij een soort Franse Berlusconi zou kunnen worden. De Italiaanse mediatycoon had als premier invloed op zowel de publieke omroep als de belangrijkste commerciële tv-stations van Italië waarvan hij eigenaar is. Lees verder

Kassa
Na Kassa, het digitale ConsumentenTV en Radio Kassa bouwt de VARA haar consumentenspeerpunt nog verder uit met Kassa 3. Vijf jonge verslaggevers gaan sinds twee weken wekelijks op pad, op zoek naar antwoorden op vragen die voor specifiek jonge consumenten van belang zijn. Bijvoorbeeld: welke huisjesmelker licht al jarenlang studenten op? Hoeveel uren kinderarbeid zitten er in die hippe spijkerbroek? En levert een vakantiejob wel op wat je er redelijkerwijs van mag verwachten? Lees verder

MTV
Ruim drieduizend handtekeningen van jongeren uit de omgeving van Almelo, die allemaal MTV op de Cogas-kabel willen houden, vormen voor de Programmaraad KTMO geen ‘nieuw feit’. De discussie in de programmaraad over het eerdere advies MTV van de kabel te halen, was gisteravond daarom kort. Beter gezegd: er was geen discussie. Slechts het Hardenbergse programmaraadslid Hulsebosch toonde zijn ergernis over het besluit, maar hij stond daarin alleen. Hoofd distributie Edwin Teerink van MTV had even daarvoor nog uitgebreid betoogd dat MTV wel degelijk een toegevoegde waarde heeft voor de jongeren in het Cogas-gebied. Hij gaf tevens aan dat MTV niet meer exclusief een popzender is, maar een lifestylezender die zich ook richt op Nederlandse jongeren. Lees verder

CSI
Televisie biedt een grote variatie aan morele inzichten waar kijkers daadwerkelijk iets aan hebben, stelt onderzoekster Tonny Krijnen. Zelfs pulpprogramma’s veroorzaken volgens haar geen maatschappelijke problemen, maar helpen juist om ze op te lossen. Lees verder

538
Dj Armin van Buuren presenteert dinsdag de officiële tune van het Europees kampioenschap voetbal onder 21 jaar. Op Radio 538 is zijn single Rush Hour voor het eerst te horen. Lees verder

Single
De jeugdserie Het Huis Anubis komt met een nieuwe single. Dat meldt productiehuis Studio 100 maandag. Het nummer ‘Hij’, dat woensdag uitkomt, wordt gezongen door actrice Loek Beernink, die in de serie Nienke speelt. Zij zong ook al de titelsong van de serie, die begin dit jaar de eerste plaats bereikte van de Top 40. Lees verder

Teletekst
De opkomst van internet heeft de populariteit van teletekst niet aangetast. Volgens een onderzoek in opdracht van RTL, de publieke omroep en Talpa maakt 91 procent van de Nederlanders regelmatig gebruik van de dienst. Lees verder

RIAA
De RIAA gaat achter radio aan: ook over gewone radiouitzendingen zouden rechten over betaald moeten worden. De Amerikaanse rechtenorganisatie RIAA, de Recording Industry Association of America, heeft z’n zinnen gezet op de radio. Eerder al ging de afdwinger voor auteursrecht al achter muziekuitwisselingsdiensten aan, en recent was internetradio aan de beurt. Nu is echter de ‘gewone radio’, via ether en kabel, aan de beurt. De RIAA en verschillende andere partijen proberen nu via de Amerikaanse overheid een oude wet te laten schrappen. Die wet, ruim 70 jaar oud, vrijwaart radiostations van het betalen van royalties voor uitgezonden muziek. Nu de inkomsten van platenlabels blijft zakken, vinden de betrokken partijen het tijd de oude uitzondering te schrappen. Dat is overigens al eerder geprobeerd, maar nooit gelukt. Lees verder

Sky
Luisteraars die afgelopen week online naar Sky Radio hebben geluisterd, hoorden voorafgaand aan een radiostream een korte commercial van de NS. De commercial was gekoppeld aan een advertentie die werd getoond in de Sky Radio Muziekspeler. Wie op de advertentie klikte, kwam op een actiepagina terecht. “NS Internationaal is de eerste klant die gebruik maakt van deze nieuwe advertentievorm,” zegt Joris Evendik, business manager interactive media bij de Sky Radio Groep.  Voorafgaand aan de radiostreams van Sky Radio waren tot nu toe dezelfde commercials te horen als op de ‘FM-radio’. Lees verder

 
TV Oost
TV Oost mikt in de nieuwe programmering vooral op vrouwen rond de 35 jaar. “Zij zijn de baas thuis en bepalen naar welke zender wordt gekeken”, zegt adjunct-directeur/-hoofdredacteur Marcel Oude Wesselink van de regionale zender. Lees verder