De regionale commerciële hitzender Wild FM is vrijdag officieel begonnen met haar nieuwe positionering “Wild FM Hitradio”. Het station denkt met deze nieuwe positionering nog duidelijker te kunnen maken aan haar luisteraars waar zij voor staat. Daarnaast heeft men grootse plannen om het succes van het radiostation nog verder in Noord Holland uit te kunnen bouwen.
Radio.NL ging op bezoek bij WildFM en sprak met Dave Leusink, directeur van Wild FM over de wijziging: “Wild FM was na meer dan twee jaar ‘Het nieuwe hitmuziek station’ toe aan een nieuwe slogan. Bovendien bleek uit nieuw onderzoek dat wij onder onze luisteraars hebben gedaan dat zij Wild FM het meest met ‘Hitradio’ associeerden – anders dan sommige concullega’s”.
Daarmee doelt Dave Leusink op het onderzoek dat een nieuw landelijk station met hitmuziek onlangs hield onder haar luisteraars, maar de luisteraars van het station konden het radiostation niet associëren met hits.
Onderzoek
“Onder leiding van onze Music Director Emile van Schaik is er naast onze wekelijkse call-out ook onderzoek naar muziektrends geweest. Na analyse bleek dat we op de goede weg zijn en met kleine accentaanpassingen de aankomende jaren keihard vooruit kunnen.
Ook zijn we een maandelijkse focus group met luisteraars van Wild FM gestart. Mensen uit de doelgroep, die vertellen wat ze vet vinden en wat niet. Zij zorgen dat wij ons brood verdienen, dus moet je goed naar ze luisteren, simpel. We hebben een sterk merk in Noord Holland, maar onze ambities zijn groot. Grappig ook om te constateren dat op ‘landelijk niveau’ lang niet altijd zo professioneel met formats en onderzoek te werk wordt gegaan. Tijd om sommige landelijke sukkels in Hilversum eens wakker te schudden!”
Vormgeving
Voor de vormgeving heeft ‘Wild FM Hitradio’ Remco Rhee Producties uit Haarlem gevonden. Dave Leusink: “Niet alleen dat Remco praktisch onder één van onze zenders woont, maar ook haarfijn aanvoelt wat wij bedoelen met Hitradio. Eigenlijk heel simpel: vette hits met vette originele vormgeving! En dat is volgens ons uitstekend gelukt, want wie heeft ooit geroepen dat de FM van Wild FM staat voor Feestjes en Muziek? In onze jinglepakket zit het. Jinglescripts verzinnen is een feest!”
Nieuwe DJ’s
“Ik had destijds van Maartje Glas van de Veronica Radioschool begrepen dat zij stageplekken konden gebruiken voor studenten uit de Klas van 24. De 20-jarige Koen Hansen is inmiddels bij Wild FM in de avondprogrammering terecht gekomen, een strakke en talentvolle jock, hoe snel kan het gaan! Hieraan kan je ook zien dat de Veronica Radioschool echt een aanwinst is.”
Hitradioschool
“Ook hebben wij de eerste deejay uit ons eigen Hitradioschool in de programmering mogen verwelkomen. We wilden graag een jonge vrouw in de middag tijdens onze muziekintensieve uren (13.00 tot 16.00uur) en de 22-jarige Joerie Twisk heeft zich ontplooid tot een professionele strakke vrouwelijke Hitradio jock”
Wild FM vind het belangrijk om een eigen Hitradioschool te zijn gestart. Dave: “Nergens in Nederland wordt Hitradio gemaakt op de wijze zoals Wild FM het voor ogen heeft: positief, gedreven, strak en zonder blabla deejay’s, dus moeten we ook de ballen hebben zelf deejay’s op te leiden. Sinds het vertrek van Wessel van Diepen als deejay op de radio zijn er geen goede Hitradio voorbeelden meer. En geef toe, wat is er leuker dan nieuw talent zien groeien! Bovendien vinden wij het echt radio om beginnende deejay’s tamelijk snel in de nacht een kans te geven.
Met deze interne Hitradioschool zijn we de enige regionale radiozender met een eigen opleiding, een unicum, al zien we ons niet graag als puur regionaal station met allerlei nieuwe digitale distributiemogelijkheden en internetradio in opmars. Kortom, bij Wild FM Hitradio is er volgens ons een unieke balans tussen professionele strakke formatradio en liefde voor het vak, hopelijk dat we dat gecomplementeerd met onze nieuwe website nu aan iedereen mogen uitstralen. Vol gas vooruit!” [Radiowereld.NL]