Europa’s grootste televisieconcern RTL Group heef het eerste half jaar meer omzet en winst geboekt. RTL Nederland droeg niet bij aan de winststijging. RTL Nederland, dit zijn RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 sluit de eerste helft van 2007 af met een omzet van € 189 miljoen, in 2006 was dit nog € 171 miljoen. Wel is het bedrijfsresultaat gedaald van € 36 naar € 33 miljoen. De oorzaak is onder andere de hogere investeringen in programma’s, zo meldt de RTL Group.
Het aandeel van RTL Nederland op de markt voor televisiereclame steeg van 37,1% naar 39,5%, zo meldt Spot. In de eerste helft van 2007 is het gezamenlijke zenderaandeel van 29,4% in de kerndoelgroep boodschappers 20 tot 49 jaar gezakt met een daling van0,6% ten opzichte van 30% in 2006. RTL 4 had een zenderaandeel van 15% in haar kerndoelgroep boodschappers 20 tot 49 jaar. Het zenderaandeel van RTL 5 is in de kerndoelgroep 20 tot 34 jaar gezakt met 0.1% naar 10,6% ten opzichte van 2006. RTL 7 is in de doelgroep mannen 20 tot 49 jaar gegroeid met een zenderaandeel van 6,4%.
“De cijfers voldoen aan onze verwachtingen. Met het sluiten van de overeenkomst met Talpa zijn de vooruitzichten voor de tweede helft van 2007 goed en ook de hoge investeringen in programma’s gaan zich zeker terugbetalen in het nieuwe seizoen. De eerste resultaten op het commerciële en programmatische vlak zijn bemoedigend”, zo meldt Fons van Westerloo. [Radiowereld.NL]