Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Headlines uit de krant: vrijdag 5 oktober

Loretta Schrijver had, na een mislukt avontuur bij de AVRO in 2000, gezworen nooit meer weg te gaan bij RTL. De populaire nieuwslezeres was zo hard opgelopen tegen de verstikkende bureaucratie van de publieke omroep dat ze hoe dan ook het licht uit zou doen bij de commerciële. Haar telefoon explodeerde dit voorjaar dan ook toen bekend werd dat ze RTL toch ging verlaten. Om naar seniorenomroep MAX te gaan nog wel. De sms-jes van vrienden en bekenden die het niet konden geloven, bleven maar binnenstromen. Was ze daarvoor niet veel te jong?

,,Ik zal heel eerlijk zijn,’’ zegt ze. ,,Mijn eerste gedachte was ook: MAX, dat is niet echt sexy. Maar ik corrigeerde mezelf direct want bedacht me: Nee, je moet bij Talpa zitten waar geen hond naar kijkt, dát is sexy. Trouwens: wie ben ik om MAX niet sexy te vinden? Ik ben potverdorie zelf 51!’’ Lees verder

Sky
Diverse Britse media melden dat Sky News niet heel lang meer ongecodeerd zal blijven uitzenden. Behalve via het Engelse Freeview (DVB-T) zal ook via satelliet gecodeerd gaan worden en de zender een betaalkanaal worden. Via dit digitale platform in Engeland moet Sky News ook nog eens in de nieuwe MPEG4-norm worden doorgegeven omdat er meer ruimte voor betaalkanalen moet komen. Hiermee zal Sky News als lange tijd populairste en hoogst gewaardeerde nieuwszender enorme aantallen kijkers gaan verliezen. De plannen zijn nog wel afhankelijk van de Ofcom, die de licenties moet wijzigen. Lees verder

Digitaal
Steeds meer Nederlanders stappen over op digitale televisie. 41 procent van alle huishoudens kijkt digitaal tv. Dat is een toename van 50 procent vergeleken met een jaar geleden. Dit blijkt uit de Digitale Media Monitor van Synovate/Interview NSS, waarbij de ontwikkelingen van het tweede kwartaal 2007 zijn vergeleken met een jaar eerder. De resultaten zijn woensdag bekendgemaakt. Digitaal kijken via de kabel is het meest populair (24 procent). Televisie via ADSL (IPTV) is in opkomst, maar nog slechts 4 procent beschikt hierover. De overige vormen zijn satelliet (7 procent) en Digitenne (6 procent). Lees verder

Pers
De leiding van de missie in Uruzgan heeft de regels waaronder media ter plaatse moeten werken aangescherpt. Aanleiding is een bericht van BNR Nieuwsradio dat gevoelige operationele informatie zou bevatten. De journalisten die onder de hoede van Defensie in Uruzgan aanwezig zijn, mogen niet langer werken in hun gepantserde container nabij de kantoren van de missiestaf op Kamp Holland. Ook mogen zij het terrein van de staf nog slechts onder begeleiding betreden. Zij moeten nu werken vanuit de slaapvertrekken. Lees verder

BNR
BNR Nieuwsradio wijt het incident rond een bericht over Uruzgan, maandag, aan een communicatiefout; defensie gaat ervan uit dat er geen sprake is geweest van opzet. BNR had een interview met de Nederlandse commandant in Uruzgan kolonel Nico Geerts. Defensie gelastte enkele fragmenten daarvan te schrappen. Maar in een een begeleidend persbericht van BNR, meent defensie, komt een van de gewraakte onderdelen toch terug. In de uitzending meldde BNR Nieuwsradio een mogelijk ophanden zijnde NAVO-operatie in de Baluchi-vallei. Maar volgens hoofdredacteur Paul van Gessel heeft defensie de uitzending van tevoren drie keer beluisterd. Lees verder

Geluk
Marlayne Sahupala gaat het nieuwe SBS6-programma 1000 x Geluk presenteren. In 1000 x Geluk draait het om het herenigen van mensen, die elkaar uit het oog zijn verloren door bijvoorbeeld ruzie of een verhuizing. Het programma is vanaf 7 november wekelijks om 20.30 uur te zien, aldus een woordvoerster van de zender.Mensen die er niet in slagen een ruzie te beslechten kunnen zich aanmelden voor dit programma. Marlayne Sahupala gaat vervolgens op stap en zorgt ervoor dat de mensen weer met elkaar aan tafel komen en onder het genot van een (avond)maaltijd kunnen bijpraten. In het EO-programma Het Familiediner probeert presentator Bert van Leeuwen overigens precies hetzelfde te doen. Lees verder

Muziek
Koortsige eerste rechtszaak van de Amerikaanse muziekindustrie tegen een uploader. Is het beschikbaar stellen van een muzieknummer op een ruildienst zoals Kazaa op zich strafbaar? Of moet zijn aangetoond dat een andere persoon dat nummer heeft gedownload en gebruikt? Dat is volgens het gezaghebbende weblog Recordingindustryvspeople (die tegen het optreden van de muziekindustrie is) en volgens Ars Technica de centrale kwestie in de eerste echte rechtszaak van de Amerikaanse muziekindustrie (RIAA. Die is gericht tegen Jammie Thomas, moeder van twee kinderen, die via Kazaa muziek beschikbaar zou hebben gesteld. Lees verder

Gesprek
Tv-zender ‘Het Gesprek’ beleefde dinsdag de eerste uitzending. Ondanks kleine foutjes is het interviewkanaal slim opgezet. „Iedereen werkt met heel veel bezieling” Halverwege het interview met minister Verhagen (CDA, Buitenlandse Zaken) op de nieuwe zender Het Gesprek schuift opeens een glazenwasser door het beeld. „Ik zag het”, zegt Ruud Hendriks in een druk Paradiso in Amsterdam. „Maar niemand anders zal het zijn opgevallen.” Hendriks (ex-Veronica, ex-RTL en ex-Sport7) is een van de initiatiefnemers van Het Gesprek. Samen met presentator Frits Barend en uitgever Derk Sauer bedacht hij een tv-zender met 24 uur per dag vraaggesprekken. Gisteravond werd Het Gesprek feestelijk gelanceerd in Amsterdam. Lees verder

Darfur
Nederlandse media springen in de bres voor de slachtoffers van het humanitaire drama in de Soedanese regio Darfur. Tijdens de nationale actieweek ‘Tot zover Darfur’, van 5 tot en met 11 november, begint een mediaoffensief dat Nederland bewust moet maken van het geweld in Darfur. ,,Een humanitaire ramp zichtbaar maken is het doel van de actieweek.” Radio, televisie, kranten en tijdschriften besteden tijdens de actieweek met programma’s, bijlagen en artikelen aandacht aan de situatie in Darfur. Lees verder

BBC
De BBC heeft de nieuwe Studio 100 poppenreeks ‘Big and Small’ aangekocht. Studio 100 stelt volgende week op de gerenommeerde televisiebeurs van Cannes vijf gloednieuwe programma’s voor aan potentiële kopers en coproducenten. Dat de merken van Studio 100 immens populair zijn in België en Nederland is genoegzaam bekend. Het Vlaamse bedrijf schuift niet onder stoelen of banken dat het verregaande ambities heeft in de rest van de wereld. Daarvoor werd in juli het dochterbedrijf Studio 100 Media opgericht, een platform voor de wereldwijde distributie en beheer van de rechten. Lees verder