Na New York City en Las Vegas heeft ook Chicago onlangs kennis kunnen maken met het ‘frisse’ popformat van Fresh. Afgelopen maandag ruilde WCKG haar talkformat in voor ‘Millenial AC’ en gaat nu door het leven als Fresh 105.9. CBS Radio opent hiermee de aanval op de softpopzender 93 9 WLIT van concurrent Clear Channel.
Fresh 105.9 draait nu hits van John Mayer, Kelly Clarkson, Maroon 5, Rob Thomas, Gwen Stefani, Nickelback en Gnarls Barkley. Vooralsnog draait de zender non-stop muziek.
Van Classic Rock naar Talk
WCKG was begin jaren ’90 bekend als classic rockstation. In 1996 werd de zender gekocht door CBS Radio en het format gewijzigd in talk. De show van Howard Stern werd in de ochtend uitgezonden, terwijl lokale persoonlijkheid Steve Dahl de middag mocht doen.
Doordat Howard Stern eind 2005 de overstap maakte naar satellietradio, werd WCKG omgenoemd naar Free FM. Shane ‘Rover’ French werd gebombardeerd tot ochtenddeejay, maar wegens gebrek aan succes werd hij in augustus 2006 vervangen door Opie & Anthonie. Desondanks bleef Free FM kwakkelen en wist de zender de verliezen door het vertrek van stern niet goed te maken. Ook het laten vallen van de naam Free FM begin dit jaar mocht niet baten.
Terug naar de muziek
Vorige week vrijdag kwam er een einde aan het talktijdperk van WCKG. Alle presentatoren werden door het station aan de kant gezet en er werd een weekend lang ‘gestunt’ door het beste van middagdeejay Steve Dahl uit te zenden. Afgelopen maandag werd ook gelijk bekend waar Dahl voortaan te horen is: de ochtend van zusterstation Jack FM (WJMK). En die eerste ochtendshow van Dahl werd niet alleen uitgezonden door Jack FM, maar ook door WCKG. De rest van de dag nam WCKG programma’s over van de urbanzender B96 (WBBM), de rockzender 93 (W)XRT en de sportzender 670 The Score (WSCR). Pas om 17 uur ging Fresh 105.9 van start met ‘Beautiful day’ van U2.
Aanval op WLIT
CBS Radio hoopt met Fresh in Chicago hetzelfde resultaat te bereiken als in New York City. Hier opende Fresh 102.7 (WWFS) de aanval op marktleider 106.7 Lite FM (WLTW) van Clear Channel. En met succes, want het marktaandeel raakte in een vrije val. Sinds vorige maand is Lite FM in New York City zelfs van de troon verstoten.
In Chicago is de softpopzender 93 9 WLIT, eveneens van Clear Channel, het doelwit. Deze zender is weliswaar geen marktleider, maar wel razend populair in de vele kantoorgebouwen die de ‘Windy City’ telt. Clear Channel zelf kreeg overigens lucht van de plannen van CBS Radio. Afgelopen vrijdag is WLIT overgeschakeld op non-stop kerstmuziek, twee weken eerder dan gepland. De voorgaande jaren zorgde dit ‘Holiday music’ format voor een flinke stijging van de luistercijfers. [RS/Radio.NL]