Eens per halfuur reclame tijdens tv-films

Films, kinderprogramma’s en journaals in de EU mogen hooguit een keer per half uur worden onderbroken voor reclame. Per uur zijn reclameblokken van maximaal twaalf minuten toegestaan. Het Europees Parlement heeft donderdag ingestemd met deze regels. De aangepaste Europese tv-wet moet in 2009 ingaan. Het parlement had dit voorjaar een compromis uitonderhandeld met de EU-landen.

De nieuwe regels verbieden product placement in kinderprogramma’s, documentaires en actualiteitenprogramma’s. Voor andere uitzendingen blijft dat volgens Adformatie wel mogelijk, maar onder strikte voorwaarden. De kijker moet aan het begin en het einde van het programma duidelijk worden gemaakt dat er sprake is van product placement.

Nieuw is dat ook tv-programma’s op internetzenders onder de Europese reclameregels gaan vallen. Deze zenders waren uitgezonderd in de huidige Europese tv-wet, die uit 1997 dateert. Landen mogen strenger zijn dan de Europese richtlijn. Dat tv-zenders zich moeten houden aan het land van vestiging blijft onveranderd. Zo valt RTL onder de soepele Luxemburgse regels en de NOS onder de Nederlandse wet. De Nederlandse regering probeerde tevergeefs meer bevoegdheid te krijgen over buitenlandse zenders die zich op Nederlandse kijkers richten. [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten