Mediawaakhond Ofcom overweegt om de regelgeving voor commerciële lokale radiostations in het Verenigd Koninkrijk te versoepelen. Dit blijkt uit de publicatie ‘The Future of Radio: the next phase’, die afgelopen week verscheen. Hierin stelt Ofcom voor om het verplichte aantal uren met lokale programma’s te verminderen. Daarnaast zouden formats van radiostations minder strak omschreven moeten worden en verdere consolidatie van de radiowereld mogelijk moeten zijn.
Toekomst
Ofcom onderzoekt momenteel hoe de toekomst van radio in het Verenigd Koninkrijk er in de toekomst uit moet zien. Daarbij wordt er zowel naar de meningen van de luisteraars als de radiostations gevraagd.
Momenteel zijn de lokale radiostations in het Verenigd Koninkrijk nog aan strenge regels gebonden. Zo moeten de FM-stations minimaal 16 uur per dag lokale programma’s aanbieden. Tevens staan de formats strak omschreven in de licenties van de stations. Door de opmars van digitale radio overweegt Ofcom nu om de regelgeving voor de analoge stations te versoepelen en meer in lijn te trekken met de licenties voor digitale radiostations.
Minder lokaal
Belangrijkste speerpunt van de versoepeling van de regelgeving is het verminderen van het verplichte aantal uren met lokale programma’s. Ofcom overweegt om dit te verlagen naar 10 uur per dag op werkdagen en vier uur per dag in het weekend. Voor de kleinere radiostations zou het aantal lokale uren op werkdagen naar 7 uur per dag gaan. Wel blijft in ieder geval verplicht dat de ochtendshow lokaal moet zijn, alsmede de nieuws- en informatievoorziening gedurende de dag. Uit onderzoek van Ofcom blijkt namelijk dat vooral lokale content als nieuws, weer en verkeer één van de belangrijkste onderdelen zijn om af te stemmen op een lokaal radiostation.
Format
Ook het vastleggen van het format van een radiostation wordt als het aan Ofcom ligt versoepeld. Nu staat dat nog zeer nauwkeurig en uitgebreid in de licentie van het station omschreven. In de licentie van het oldiesnetwerk Gold voor Birmingham staat bijvoorbeeld: Het programma bevat classic pop hits van 15 tot 50 jaar oud. Muziek jonger dan 15 jaar bedraagt niet meer dan 30%. Gesproken woord is overdag niet hoger dan 25%. Daarnaast moeten er elke dag minimaal 40 drop-ins met lokale informatie worden uitgezonden. Onder de nieuwe regelgeving zou het format omschreven worden als: Een classic pophit station dat zich op de doelgroep 35 tot 54 jaar in de regio Birmingham richt.
Consolidatie
Wat betreft de regelgeving voor het bezitten van radiostations overweegt Ofcom ook een versoepeling, waardoor verdere consolidatie van het radiolandschap mogelijk wordt. Radiogroepen mogen meerdere stations bezitten in een radiomarkt op voorwaarde dat de stations in die markt in handen zijn van tenminste twee commerciële groepen en de BBC. Daarnaast zal er minder streng gekeken worden naar overlap van dekking van radiostations van dezelfde eigenaar.
Blij
De Engelse commerciële radiowereld juicht de plannen van Ofcom toe, maar liet eerder al weten liever nog minder lokale programma’s te willen uitzenden. Ofcom zelf concludeert dat dit te ver gaat. Radiostations zouden hun lokale identiteit hierdoor grotendeels verliezen. Ook zouden hierdoor honderden banen verdwijnen in de radiowereld.
De complete publicatie ‘The Future of Radio: the next phase’ van Ofcom is hier (PDF) na te lezen. De mediawaakhond gaat nu bij de radiostations langs om de plannen uit te leggen. Deze krijgen nu tot eind van dit jaar de tijd om te reageren op de plannen. [RS/Radio.NL]