Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Dag kiest voor innovatie met persbureau Novum

De gratis krant Dag krijgt per 1 januari het laatste nieuws van persbureau Novum. Sinds donderdag staan de artikelen van de Amsterdamse nieuwsdienst al op de website van het dagblad, in het nieuwe jaar gebruikt de redactie van Dag de Novum-kopij ook voor de papieren uitgave. De onderscheidendheid, flexibiliteit en de gunstige prijsstelling van Novum waren doorslaggevend, laat Dag-hoofdredacteur Bob Witman donderdag weten. “Novum is innovatief en biedt anderssoortige kopij, met soms interessantere invalshoeken. Zo kunnen we op verschillende manieren onderscheidender zijn.”

Dag, de vierde gratis krant van Nederland, werd in mei 2007 gelanceerd door KPN en uitgeversconcern PCM. Het dagblad heeft sindsdien ‘een aantal miljoenen’ euro verlies geleden. Om het tij te keren, gaat de krant zich meer richten op een hbo-publiek, waar eerder werd gemikt op mbo-scholieren. Ook gaat Dag meer ‘leunen’ op de Volkskrant. Zo worden onder meer sport- en buitenlandartikelen overgenomen van de Volkskrant, waar Witman eerder voor werkte.

“Het niveau gaat omhoog. Ook Spits en Metro opereren in het mbo-segment op een heel volle en concurrerende markt, je moet toch geld verdienen”, zegt Witman. “Het is eerder een bijstelling of heroverweging dan een koerswijziging of sanering, het is een finetuning van je product. Voor een nieuwkomer is dat een legitieme overweging.” De oplage blijft gehandhaafd op 420 duizend, waarmee Dag kleiner is dan de andere gratis kranten Metro, Spits en De Pers. Ook De Pers maakt gebruik van de kopij van Novum.

Het gaat niet alleen om de oplage, maar ook om het bereik van de krant en het onlineplatform, licht Witman toe, die zegt te blijven geloven in de kracht van beeldtaal. “We zijn niet alleen een plaatjeskrant. De verhouding tussen beeld en tekst gaat niet veranderen, beeld blijft heel belangrijk.”

Persbureau ANP is groter en levert goede kwaliteit, vooral op het gebied van binnenlandse politiek, maar is iets traditioneler dan Novum, stelt de hoofdredacteur. Novum is volgens hem veel flexibeler: zo is er meer keuze tussen verschillende beeldpakketten. “Ook is bijvoorbeeld het entertainmentnieuws erg goed. Novum maakt soms echt andere keuzes”, vindt Witman.

Door de deelpakketten van Novum kan Dag geld vrijmaken en beleggen in bijvoorbeeld fotografie. “Bij Novum kun je op maat winkelen, bij het ANP gaat je hele budget op aan een groot pakket.” Novum kan ook behulpzaam zijn bij narrowcasting en innovatieve experimenten met nieuwsvoorziening op mobiele telefoons, verklaart Witman. “Het kan technische en financiële oplossingen aandragen, en is een veel flexibeler partij.”

Dag heeft ook afspraken over actuele nieuwsvideo’s gemaakt met Novums zusterbedrijf Zoom.in. “We gaan nog kijken hoe dat wordt ingepast in de diverse media. Volgend jaar beginnen we met experimenten.” “Hiermee hebben we ons definitief genesteld in de krantenmarkt”, zegt Novum-directeur Bram Bloemberg. “Dit is weer een stap in de richting van een meer pluriform medialandschap.” [Novum/Radio.NL]