De belangstelling van de luisteraars voor de radiostations van de publieke omroep is sinds de invoering van de radiostrategie in 2006 structureel gegroeid. De landelijke publieke radiostations hebben in 2007 een luistertijdaandeel van 30 procent. In 2005 was dit nog 28,1 procent, in 2006 29 procent. Dit blijkt uit de CLO (continu luisteronderzoek) jaarcijfers verzorgd door Intomart in opdracht van het RAB (Radio Advies Bureau) die zijn gepubliceerd.
“NPO heeft onder druk van de bezuinigingen in 2006 gekozen voor een geïntegreerde radiostrategie. We kozen als opdracht ‘Meer doen met minder geld’ en hadden de ambitie voor alle doelgroepen Nederlandse publieke radio te maken. De cijfers laten zien dat deze koers voor de meeste zenders loont en de publieke radio voor veel luisteraars aantrekkelijker heeft gemaakt”, zegt Jan Westerhof, directeur radioprogrammering NPO. “In 2008 willen we deze radiostrategie verder doorvoeren door de radiostations nog sterker te positioneren ten opzichte van elkaar en ten opzichte van het overige aanbod aan zenders. Een andere ambitie is om van Radio 1 een nieuwsstation te maken dat klaar is voor de toekomst en dat nieuws via alle mogelijke kanalen kan gaan brengen”.
Radio 2 Top 2000 en 3FM Serious Request
De publieke radio kent in december twee grote radio-evenementen: 3FM Serious Request, dat zich afspeelt in de vijf dagen voor kerst, en de Radio 2 Top 2000 van kerst tot Oud en Nieuw.
Beide evenementen trokken in december 2007 veel luisteraars. Dit resulteerde voor 3FM in de periode november/december in een luistertijdaandeel van 8,3 procent. In de 3FM doelgroep van 15 tot 34 jaar was dit 19,7 procent. In de CLO meting van november/december zijn drie dagen van de Top 2000 opgenomen. Deze drie dagen Top 2000 droegen bij aan de stijging van het Radio 2 luistertijdaandeel van 9,0 procent in september/oktober naar 10,7 procent in november/december. [Radiowereld.NL]