Headlines uit de krant: donderdag 3 januari 2008

In Zuid-Europa zijn ze niet weg te denken uit het straatbeeld, maar in Nederland is de krantenkiosk volledig uit het straatbeeld verdwenen. Het Breukelse bedrijf Stadskiosk wil het fenomeen krantenkiosk nieuw leven inblazen. In de centra van Zwolle, Kampen, Almere, Heerenveen en Arnhem moeten dit jaar de eerste stadskiosken verschijnen.

Stadskiosk mikt op steden met meer dan 40.000 inwoners. Het is de bedoeling over een tijdje in honderd Nederlandse gemeenten de stadskiosk herrijst, aldus directeur Patrick Faber. „In de kiosk zijn kranten en tijdschriften te koop, maar ook koffie en bijvoorbeeld batterijen. Lees verder

Euronews
De nieuwszender Euronews mag vanaf volgend jaar ook in het Arabisch uitzenden en kan zich daarmee op een interessante doelgroep richten. Veel nieuwszenders zijn bezig met het opzetten van een Arabisch gesproken versie. Kijkers uit of met roots in de Arabische landen vormen een belangrijke en grote doelgroep. Russia Today, France 24, Deutsche Welle en BBC World zijn al langer bezig met een Arabische versie. Euronews volgt nadat het kanaal een door de Europese Commissie uitgezette tender heeft gewonnen. Onlangs werd een overeenkomst met de Europese Commissie gesloten, waardoor Euronews nu met financiële steun van de EU een achtste taalversie kan lanceren. Lees verder

Lokaal
Vrouwen krijgen een eigen programma op Radio Schouwen-Duiveland. Vanaf maandag gaat het programma Schouwse Vrouwen Wereldwijd draaien. “Een programma voor vrouwen en door vrouwen”, zegt Trees Kool, een van de drie presentatrices. “Het gaat over vrouwen en hun beroep of hobby’s. Een vrouwelijke dominee bijvoorbeeld of een vrouwelijke arts. Iedereen die wat te vertellen heeft, mag komen.” De programmamakers mikken op een breed, vrouwelijk publiek. Jonge vrouwen, maar ook de wat oudere vrouw. Daarom is ervoor gekozen het programma te laten presenteren door drie generaties. Carla Bosters (jonge moeder), Conny van der Sluis (kinderen in de tienerleeftijd) en Trees Kool (inmiddels oma). Lees verder

TV
Nederlanders hebben in 2007 gemiddeld drie uur en zes minuten per dag voor de televisie doorgebracht. Dat is ruim tien minuten minder dan in 2006, meldde de Stichting Kijk Onderzoek (SKO) dinsdag. Volgens de stichting is de daling het gevolg van een veranderende bevolkingssamenstelling en een aantal warme maanden in 2007. Het marktaandeel in de avond van de Publieke Omroep daalde vorig jaar van 34 naar 33,2 procent. Dat van SBS steeg van 20,5 naar 21,9 procent en RTL Nederland steeg van 25,9 naar 26,3 procent. Nederland 1 blijft favoriet bij tv-kijkend Nederland. Uit onderzoek van het EIAA blijkt dat de Europeanen tussen 16 en 24 jaar voor het eerst meer internetten dan voor de buis zitten. Van deze groep gebruikt 82 procent internet tussen de vijf en zeven keer per week en 77 procent zit zo vaak voor de televisie. Van de jongeren in deze leeftijdsgroep zegt 48 procent dat ze minder televisie zijn gaan kijken door internet. De ene activiteit is simpelweg ingeruild voor de andere. Lees verder

Egmond
Dirk van Egmond, eindredacteur van het KRO-programma DingenDieGebeuren, is in de nacht van maandag op dinsdag overleden. Hij was 54 jaar. Dat heeft een woordvoerster van de omroep dinsdagmiddag laten weten. Van Egmond begon zijn journalistieke loopbaan in 1976 bij Veronica (Nieuwsradio) en had daarna verschillende journalistieke functies bij achtereenvolgens TROS, RTL Veronique, AVRO en Omroep Flevoland. Sinds 2001 werkte hij voor de KRO. Lees verder

Rtl
De Nederlandse commerciële televisiezenders zijn tevreden over de resultaten van 2007. De zenders van RTL Nederland behaalden in de doelgroep 20-49 jaar een gezamelijk marktaandeel van 29,4 procent. De SBS-groep (SBS6, Net5 en Veronica) mocht rekenen op een gemiddelde van 26,3 procent. Dat meldden tevreden woordvoerders woensdag. De Nederlandse Publieke Omroep kwam in 2007 uit op een marktaandeel van 25,3 procent onder kijkers tussen de 20 en 49 jaar. SBS spreekt over een record in de bestaansgeschiedenis van het televisieconcern. Het resultaat houdt een groei van 9 procent in ten opzichte van het jaargemiddelde over 2006. Lees verder

Krant
Kranten en het ouderwetse netwerk winnen aan populariteit bij het vinden van een baan. Dat blijkt maandag uit het jaarlijkse Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van de Intelligence Group onder ongeveer 16.000 mensen. Het aantal openstaande vacatures heeft dit jaar een hoogtepunt bereikt en mensen zijn minder gauw geneigd om van baan te wisselen. Daardoor zal de tijd die het duurt om een vacature te vervullen in 2008 toenemen en zal het aantal moeilijk vervulbare vacatures sterk stijgen, zo voorspelt Intelligence. Lees verder

Media
De voorzitters van de EO en de NCRV geven toe dat het niet gemakkelijk is om via de media buitenkerkelijken te bereiken. De omroepvoorzitters reageerden maandag in het Nederlands Dagblad op een uitspraak van Andries Knevel, een van de oud-directeuren van de Evangelische Omroep en presentator van het tv-programma Het Elfde Uur. Knevel zei zaterdag in een interview in het Nederlands Dagblad dat de EO op missionair gebied de afgelopen jaren weinig heeft bereikt. „Als ik eerlijk ben heeft onze missionaire activiteit in absolute aantallen bekeerden heel weinig uitgehaald. Het effect op de wereld is dus minimaal geweest, maar binnenkerkelijk was het des te groter. Lees verder

Sonja
Haar naam is tijdens de afgelopen feestdagen in bijna alle Nederlandse huishoudens gevallen. Sonja Bakker (33) is onze meest succesvolle dieetgoeroe. Ook internationaal valt ze op: Sonja gaat dieetadviezen geven in het Duitse Big Brother-huis. “Natuurlijk is er financieel een en ander veranderd afgelopen jaar, maar het zijn nog steeds de kleine dingen die me gelukkig maken. Zoals mandarijntjes pellen met mijn zoontjes.” Lees verder

Greening
The former Radio 1 breakfast DJ Kevin Greening has died at the age of 44, it was confirmed today. Greening, a veteran of many stations, died peacefully in his sleep on Saturday night, his agent Chris North said. The cause of death has not been disclosed. Lees verder