Het draaien van alleen maar kersthits heeft een aantal radiostations in de Verenigde Staten geen windeieren gelegd, zo blijkt uit de luistercijfers die Onderzoeksbureau Arbitron afgelopen week publiceerde. Een groot aantal van deze radiostations zag het marktaandeel namelijk fors stijgen. Desondanks was het succes minder groot dan het jaar daarvoor.
Al enige jaren is het heel gebruikelijk dat een aantal radiostations, voornamelijk softpop zenders, in de Verenigde Staten hun reguliere format aan de kant zetten en in plaats hiervan non-stop kersthits, ook wel aangeduid als ‘Holiday music’, draaien. Voor deze radiostations lijkt deze periode niet lang genoeg te kunnen duren, want de eerste stations schakelen op 1 november, net na ‘Thanksgiving Day’ dus, al over op kersthits.
Eén van de stations die al op 1 november overstapte op non-stop kersthits was de softpopzender 100.3 WNIC in Detroit. En met succes, want het marktaandeel van het station steeg met 1,4% naar 5,5%. WNIC groeide hierdoor uit tot het derde radiostation van de ‘Motor City’. Toch waren de kersthits minder populair dan vorig jaar. Toen stond WNIC met een marktaandeel van 6,5% op de eerste plek.
Een dag later schakelde in Chicago 93.9 WLIT over op non-stop kersthits. Het marktaandeel steeg hierdoor van 2,3 naar 4,2%, wat goed is voor plek 4 in de ‘Windy City’. WLIT was daarmee één van de weinige stations die in 2007 evenveel succes scoorde met kershits als in 2006.
In de meeste grote andere steden bleek het kerstformat minder populair te zijn dan het voorgaande jaar. In New York kreeg 106.7 Lite FM (WLTW) weliswaar de nummer 1 plek cadeau van de kerstman, de cijfers waren echter een stuk lager. Dit jaar moest Lite genoegen nemen met slechts 5,1%. Het jaar daarvoor was dit nog 7,1%. Het afgelopen jaar moest Lite FM al flinke tegenslagen incasseren. Zo verloor het afgelopen zomer de koppositie aan de hitzender Z100 (WHTZ), dat nu overigens weer terug verwezen is naar de derde plek. Maar ook in het nieuwe jaar krijgt Lite het zwaar te voorduren, want recent stapten Valerie Smaldone en Al Bernstein op bij de zender. Beiden waren bijna 25 jaar een vertrouwd geluid in de dagprogrammering van Lite.
Ook KOST 103.5 in Los Angeles worstelde met haar luistercijfers. De recente saneringsronde van Clear Channel zorgde ervoor dat het marktaandeel bleek steken op 3,9% (+0,2%). En dat was net iets minder dan in 2006. In San Francisco schakelde 96.5 KOIT op 12 november over op kerstmuziek, waardoor het marktaandeel steeg van 4,2 naar 4,7%. Goed voor een tweede plek, maar toch nog 0,6% minder dan het jaar ervoor. In Boston deed de oldieszender 103.3 WODS traditiegetrouw weer mee aan het kerstgevoel. Hier steeg het marktaandeel met 1,1% naar 5,0%. Ook hier ruim een half procent minder dan in 2006. [RS/Radio.NL]