KPN onderzoekt kijkgedrag: nieuws blijft populair

KPN heeft – in samenwerking met Blauw Research – onder 20.000 Nederlandse tv-kijkers een onderzoek gedaan om te bekijken hoe KPN zijn IPTV-dienst Interactieve TV optimaal kan inzetten. Slechts 10 procent van de Nederlanders vindt het vreselijk om tijdens het televisiekijken gestoord te worden. Nederlanders ergeren zich het meest aan een reclameblok middenin een programma.

40% van de Nederlanders vindt reclame de meest irritante onderbreking. Irritatie nummer twee is volgens een kwart van de respondenten iemand die opbelt om iets te verkopen. De top drie wordt gecompleteerd met het onderbreken van een film door een ander programma.

Het favoriete programma van de Nederlandse televisiekijker is het nieuws. Zowel bij mannen als vrouwen staat het nieuws op nummer één. Dit programma wordt gevolgd door actualiteiten. Vrouwen kijken daarnaast graag naar detectives, mannen naar documentaires en sport. Jongeren tot 25 jaar stemmen het liefst af op komedies.
Tweederde van de Nederlanders heeft de TV iedere dag 4 uur aan staan en mannen tussen de 25 en 40 jaar vallen het vaakst in slaap voor de tv. Het marktonderzoekbureau voerde het onderzoek uit om te bekijken hoe KPN Interactieve TV optimaal kan inzetten.

Jongeren houden van humor, oudere vrouwen van criminaliteit en mannen van sport
Bij alle Nederlanders komt het Nieuws voor in de top 3. Als je kijkt naar mannen en vrouwen dan hebben zij allen nieuws op nummer een staan, actualiteiten op twee. De derde plaats wordt bij mannen ingenomen door documentaires en bij vrouwen door detectives en krimi’s. De verschillen in programmavoorkeuren zijn vooral opvallend bij de verschillende leeftijdscategorieën.

Mannen vanaf 25 jaar hebben duidelijk geen behoefte meer aan enige vorm van humor op tv want in na die leeftijd ontbreken de comedyseries. Bij de groep jonge mannen en vrouwen (tot 25 jaar) echter staan komedies op de eerste plaats, en bij vrouwen tussen de 26 en 60 jaar op de tweede. Aan het vrouwenfront is er nul sportiviteit te bespeuren, terwijl sport in iedere top 3 van elke leeftijdscategorie van de mannen aanwezig is.

Krimi’s en detectives nemen een opvallende plaats in bij de vrouwen (met name veroorzaakt door de 60 + vrouw) en zijn voor mannen van geen enkele betekenis (komen in geen een top 3 voor).

Van alleskijker tot criticus
De grootste groep Tv-kijkers noemen we de ‘Alleskijkers’ (40%), daarna komen de ‘Middenmoters’ ( 37%) en de ‘Kritische kijkers’ met 23%.

Actieseries, komedies, realityprogramma’s of iets erotisch, de Alleskijker kijkt alles. Alleskijkers kijken overdag (als het kan), tijdens het eten, ’s avonds (meestal) en sommigen kijken ook in het holst van de nacht. Voor bloedstollende thrillers is de Alleskijker altijd wakker te maken. De top 3 van de alleskijker: sport, nieuws en actieseries. Het opvallendste aan de normale kijker, de Middenmoter, is dat er weinig opvallends is. De top 3 van deze groep: nieuws, actualiteiten en sport. De TV Criticus kijkt TV, maar wel met voorbedachten rade. Actualiteiten, nieuws, consumentenprogramma’s, documentaires en het weer mogen zich in zijn of haar belangstelling verheugen. Het is de enige groep die eigenlijk blij is als hij gestoord wordt tijdens het kijken. Opmerkelijk genoeg is de TV Criticus geen groot filmliefhebber. De top 3 van deze groep: nieuws, actualiteiten en documentaires.

Samen TV kijken is vooral gezellig
TV kijken doe je met zijn tweeën of met meer. Ruim de helft van Nederland kijkt altijd met zijn of haar partner. TV kijken met de partner gaat bij tweederde van de huishoudens meestal goed, bij 16% wil men zelfs precies hetzelfde zien. Slechts 4% geeft aan altijd gezeur te hebben met de partner over wat te kijken. Bij mensen die heel veel TV kijken wordt meer gediscussieerd: bij 9% is er altijd gezeur met de rest van de familie.

Irritaties
Slechts 10% van de Nederlanders vindt het vreselijk om tijdens het TV kijken gestoord te worden. Nederlanders raken het meest geïrriteerd door een reclameblok middenin een programma: vier op de tien Nederlanders vinden dit de meest irritante onderbreking. Irritatie nummer twee is iemand die opbelt om iets te verkopen: ruim een kwart heeft dit als meest irritante onderbreking. De top 3 wordt gecompleteerd met het onderbreken van een film door een ander programma. De minst irritante onderbrekingen zijn honger en iemand die aan je begint te frunniken. [KPN/Radio.NL]

Gerelateerde berichten