Rouvoet: geen verbod op kinderreclame

Minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) wil reclame gericht op kinderen niet verbieden, zoals de SP wil. Wel wil hij dat de commercie haar verantwoordelijkheid neemt, zo meldt het vakblad Adformatie. In het Nederlands Dagblad meldt de minister dat ´een algeheel verbod op reclame gericht op kinderen van alle leeftijden niet realiseerbaar en ook niet wenselijk´ is.

“Wel verwacht ik – ook van commerciële marktpartijen – terughoudendheid en maatvoering in reclame gericht op kinderen”, schrijft Rouvoet in antwoord op schriftelijke vragen van de SP.

De SP-Kamerleden Langkamp en Gerkens stelden vragen naar aanleiding van een onderzoek van de stichting Mijn Kind Online over (misleidende) reclame op websites die zich richten op kinderen. Volgens Rouvoet is er inderdaad sprake van een probleem met misleidende reclame gericht op kinderen, maar is het niet zo dat daartegen te weinig wordt ondernomen. Zo houdt de Consumentenautoriteit een oogje in het zeil, terwijl klachten kunnen worden ingediend bij de Reclame Code Commissie. Zelf komt de minister binnen enkele maanden met een brief over ‘mediaopvoeding’. [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten