Studio Brussel viert 25-jarig bestaan

De Vlaamse alternatieve jongerenzender Studio Brussel viert op 1 april haar 25ste verjaardag. Speciaal hiervoor zal het station een week lang alle radiowetten overboord gooien en uit gaan zenden onder de naam ‘Brudio Stussel’. Daarnaast blikt de zender vanaf vanavond al terug op de 25-jarige muziekgeschiedenis van Studio Brussel.

Studio Brussel ging op 1 april 1983 van start. Het eerste nummer dat te horen was op StuBru, zoals het station ook wel eens genoemd wordt, was ‘Rendez-vous’ Pas de Deux. In eerste instantie was het station alleen in de regio Brussel te ontvangen en werd er slechts een paar uur per dag uitgezonden. In de loop der jaren werd de etherdekking uitgebreid en is Studio Brussel in heel Vlaanderen via de ether te ontvangen. Ook de programmering is de afgelopen 25 jaar flink uitgebreid, want het station zendt nu 24 uur per dag uit.

Om te vieren dat Studio Brussel 25 jaar bestaat, zal de zender van 25 maart tot en met 1 april alle radiowetten overboord zetten. Onder de naam ‘Brudio Stussel’ zal het station alle regels aan de ‘fuck-me-botjes’ lappen. In die week zal de programmering dan ook volledig om gaan en worden er nieuwe duo’s gevormd op de zender. Ook zal Brudio Stussel op televisie te volgen zijn. Elke avond tussen 23.40 en 2 uur zullen ochtenddeejay Peter van de Veire en Sam De Bruyn live te bewonderen zijn op Canvas.

Natuurlijk speelt muziek ook een belangrijke rol bij het 25-jarig bestaan van Studio Brussel. Met ingang van vanavond (5 maart) zal Siska Schoeters in ‘Rendez-Vous’ 25 weken lang terugblikken op de muziekgeschiedenis van het station. Elke week zal een ander jaar worden behandeld en vanavond wordt gestart met 1983. Daarnaast zal de zender tijdens haar jubileumweek een Top 80 van de jaren ’80 gaan uitzenden (zaterdag 29 maart) en een Top 90 van de jaren ’90 (zondag 30 maart) gaan uitzenden.

Het eerste verjaardagscadeautje heeft Studio Brussel in ieder geval al binnen. Uit de recent verschenen luistercijfers blijkt dat het station met een marktaandeel van 20,5% de tweede plek heeft ingenomen in de doelgroep 18 tot 34 jaar en is het haar hitzusje Donna voorbij gestreefd.

Radio.NL bracht in 2006 een bezoek aan Studio Brussel. Het (foto)verslag is hier te vinden. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten